Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Region Gävleborg väljer plattor

Med sex sjukhus och nästan 290 000 invånare har Region Gävleborg mycket att vinna på smarta lösningar som sparar tid och andra resurser. Nu utvärderas flera projekt med fokus på service och trygghet för patienter och personal.

– I Region Gävleborg arbetar vi med en test för att få ut städuppdragen i Ipads på städvagnarna. På så sätt hoppar vi över tre steg som vi gör idag. Det innebär att städuppdragen kommer snabbare till avdelningen, säger Cathrin Dahlström, enhetschef på Region Gävleborg.

Idag har vi en timmes inställningstid och uppskattningsvis kortar vi den med 30-45 minuter.

Cathrin Dahlström , enhetschef på region gävleborg

– I dagsläget ringer man till kundtjänst, FM-supporten, som skickar en arbetsorder i vårt fastighetssystem Landlord. Ordern går till städleverantörens kundtjänst, som i sin tur skickar ut uppdraget till städaren. Genom att skicka städuppdragen direkt till plattan kan vi gå förbi de här leden. Idag har vi en timmes inställningstid och uppskattningsvis kortar vi den med 30-45 minuter med den nya lösningen.

Berätta om ert projekt med patienttransporter.

– Idag är vi på serviceenheten spindeln i nätet vid buden. Vi har en telefonist som tar emot alla bud och antecknar för hand patienten ska hämtas. Det här skulle gå automatiskt med ett patientdirigeringsprogram där transportörerna får sina uppdrag i handenheter. Det skulle också spara väldigt mycket tid.

Är det svårt att prioritera?

– Nej, det går bra att jobba parallellt med flera projekt. Det här är möjligheter vi har tittat på under senaste året utifrån diskussioner om vad som skulle tillföra personalen och vår avdelning mest. På så sätt har vi hittat de områden som vi jobbar med nu.

Vilka utmaningar återstår?

– Med patientdirigeringsprogrammet är det tekniken. Vi vill inte köpa något idag som måste förändras imorgon. Får vi patientdirigeringen på plats kan vi gå vidare med annat. Till exempel taggning av sängar. Den lösningen ger oss information om var de varit sedan de servades, och förenklar smittspårning i händelse av en infektion eller motsvarande. Vi kör en liknande tracking på våra rullstolar som vi är väldigt nöjda med.

28 november 2018 Uppdaterad 6 mars 2019 Reporter Tim Leffler it i vården Foto Fredrik Kron, adobestock

Rekommenderad läsning