Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

E-handelns tid är nu

Onlinehandeln som andel av detaljhandelns försäljningstillväxt har vuxit i rask takt. I USA har Amazon varit mycket framgångsrika och uppnått en marknadsandel på nära 50 procent. Det finns anledning att förvänta sig en liknande utveckling i Sverige men också en tilltagande butiksdöd, enligt en ny rapport.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 8 november 2018 digit

vackra-livsmedel-i-fina-skalar.jpg

– Baserat på ett antal makroekonomiska faktorer så tror vi att konjunkturen kan börja vika under år 2020. Svensk tillväxt är fortfarande god, konsumtionen någorlunda hög, räntorna är låga och allt annat lika så tror vi att detaljhandelssektorn får cirka ytterligare ett år på sig innan konjunkturen viker. Men detta kan ändras om till exempel Amazon gör entré i Sverige eller någon annan dramatisk marknadshändelse realiseras, säger Per Hannover från PwC Strategy& som ligger bakom rapporten, i ett pressmeddelande.

Vi tror att detaljhandelssektorn får cirka ytterligare ett år på sig innan konjunkturen viker.

per hannover , PwC Strategy&

Utmanad livsmedelsbransch

En växande näthandel med nya affärsmodeller, förändrade kundbeteenden, sociala medier och sökmotorer har satt stark press på traditionella detaljhandelsaktörer. Samtidigt genomgår detaljhandelssektorn en transformation som riskerar att sammanfalla med en vändning nedåt i konjunkturen. Till exempel dras livsmedelsbranschen redan med små marginaler som kommer att krympa ytterligare.

– Internationellt sett har produktiviteten sjunkit stadigt under en längre tid och vi tror att denna utveckling även kommer till Sverige. Vi ser en hårdare konkurrens främst drivet av nya lågpriskedjor, hemleveranser av mat och online-handel. Skulle den svenska dagligvarumarknaden följa samma mönster som i Danmark kan branschen räkna med ett produktivitetstapp upp mot 10 procent, säger Per Hannover.

Högre vakansgrad

Den här kombinationen av hårdare konkurrens, branschomställning och en så småningom vikande konjunktur riskerar att få kraftiga följdeffekter på detaljhandeln som i sin tur kan påverka kommersiella fastighetsaktörer som får se en lägre efterfrågan och högre vakansgrad på sina lokaler.

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

(Nästan) alla tech-positiva

20 augusti 2019

De globala techjättarna toppar när Yougov raknar bolagens varumärken baserat på frågor till drygt 2,5 miljoner konsumenter. I Sverige toppar Ikea, tätt följt av Swish och Volvo. 

När käppen blir robot

20 augusti 2019

En mobil robotkäpp kan hjälpa framförallt äldre med balans- och hållningssvårigheter att ta sig runt på ett säkert sätt. Det hoppas ingenjörerna bakom käppen Canine.

Bilnavigering i 3D

19 augusti 2019

Nu kan du snart köra en bil, vars instrumentpanel är i 3D. Inga glasögon behövs och displayen funkar oavsett vilken vinkel du tittar från.

Unga vill till it

19 augusti 2019

Var femte svensk vill byta yrke och de allra flesta drömmer om en ny karriär inom it-branschen. Det visar en SIFO-undersökning om framtidens arbetsmarknad.

5G mobilens räddning

16 augusti 2019

Försäljningen av smarta mobiler minskar med 2,5 procent under 2019. Det är först under 2020 som det kommer att ske en ökning, och det sker i samband med introduktionen av 5G. Det uppger analytikerfirman Gartner. 

Plattor mot hjärtsvikt

16 augusti 2019

Om patienter med hjärtsvikt får tillgång till sin information hemma, blir de tryggare och gör inte lika många sjukhusbesök. Det konstaterar Skånes universitetssjukhus i en ny undersökning.