Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Söders digitala höjder

Efter en omfattande inventering ser Södermalms stadsdelsförvaltning konturerna av en allt mer digitaliserad verksamhet med lika fokus på medborgare och medarbetare. Nu börjar det strategiska arbetet för att bli en organisation i framkant.

Text elisabeth nore Foto fredrik kron, adobestock 30 oktober 2018 ledarskap

– Just nu håller vi på att utifrån våra verksamhetsområden identifiera olika utvecklingsområden. Vi försöker också utveckla den digitala kompetens och insikten om vilka möjligheter och vilken kraft som digitaliseringen erbjuder vår organisation, säger Mattias Olsson, utvecklingsstrateg på Södermalms stadsdelsförvaltning.

Vilka utvecklingsområden har ni hittat?

Det handlar dels om att skapa brukarnytta för medborgarna som tar del av servicen som vi erbjuder, dels om hur vi själva kan bli starkare som organisation.

mattias olsson , utvecklingsstrateg, södermalms stadsdelsförvaltning

– Vi har två huvudområden som vi fokuserar på. Det handlar dels om att skapa brukarnytta för medborgarna som tar del av servicen som vi erbjuder, dels om hur vi själva kan bli starkare som organisation. Jag brukar likna det här vid att dra ut en byrålåda. Drar man bara i ena änden av lådan så fastnar den, men om vi drar jämt och samtidigt är det inga svårigheter att få ut den.

Vad är nästa steg?

– Efter den här inventeringen blir nästa steg att prioritera de olika utvecklingsområdena och gärna börja med lågt hängande frukter. Det handlar också om att skriva en långsiktig strategi och att ta fram en konkret handlingsplan för 2019. Vilka aktiviteter ska vi genomföra och hur når vi våra mål med dem?

Vad har ni åstadkommit i slutet av nästa år?

– Jag hoppas vi har lyckats med vår målsättning att vara en organisation på väg. Vi ligger inte i framkant i dag men kommer sakta men säkert komma dit. Jag tror att vi har levererat riktig digitalisering på flera områden i våra verksamheter. Parkerna är till exempel något som verkligen berör medborgarna. Här skulle det vara intressant att se hur vi kan göra den dagliga skötseln och förvaltningen mer transparent givet det stora intresset och mängden förslag som vi får in.

Rekommenderad läsning

solnedgang-over-centrala-uppsala.jpg
video

Uppsala uppskattar Teams

5 nov 2018 it i skolan

Med hjälp av Teams har utbildningsförvaltningen i Uppsala fått ny energi i arbetet med digitalisering. Nu kan information delas snabbt och enkelt och ger också möjlighet till nya samarbeten mellan pedagoger och rektorer.

skola-norrtalje-ungdomar.jpg
video

Norrtälje bäst i klassen

22 jan 2019 it i skolan

Med en lärplattform som underlättar för närvarohantering, planering och uppföljning kan pedagoger i Norrtälje kommun fokusera på undervisningen. Dessutom ökar möjligheterna till samarbete.

varnamo-960640.jpg

Värnamo växer varaktigt

4 dec 2018 digit

Värnamo hoppas på att fler flyttar till den småländska kommunen. Planen är att vara 40 000 invånare år 2035 och för att det ska ske krävs samhällsnära tjänster, ett ökat fokus på hållbarhet och att rekrytera nya talanger.

skyddhjalmar-pa-rad.jpg

AFA Försäkring väljer O365

28 jan 2019 digit

Med införandet av Office 365 och Windows 10 vill AFA Försäkring erbjuda medarbetare, konsulter och gäster nya möjligheter. Samtidigt får it-avdelningen ett helt annat uppdrag.

1024px-A1_Houston_Office_Oil_Traders_on_Monday_2.jpg
video

JP Morgan säkert med Nexus

6 okt 2017 säkerhet

Nexus har varit med och utvecklat BankID som i dag används av miljoner svenskar. Idag jobbar företaget med avancerade säkerhetslösningar som möter kraven för bland annat GDPR.

hotel at six.jpg
video

AI för hotellgästens skull

5 okt 2017 digit

På det nyöppnade designhotellet At Six i Stockholm är digitaliseringen ett självklart verktyg för bästa hotellupplevelsen. I framtiden kommer varje gäst att få en anpassad vistelse.

snip zelly.JPG
video

Zelly slopar bindningstiden

5 okt 2017 digit

Företaget Zelly är en ny spelare inom mjukvara och som vill nischa sig som en helhetsleverantör utan bindningstid.

snip swedbank1.JPG
video

Swedbank automatiserar för säkerhet

6 okt 2017 digit

Med 16 000 medarbetare i framförallt Sverige och Baltikum har Swedbank en stor och omfattande klientstruktur. Automation ger en snabb och säker leverans och möjlighet till utveckling. 

scaniaWEBB.jpg
video

W10 gör Scania enhetligt

6 okt 2017 digit

Scania började implementera Windows 10 till medarbetarna på kontoren under våren 2016. Nu är det dags för produktionsenheterna att få tillgång till plattformen och vinsterna är stora - men det finns också utmaningar.