Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ris och ros i GDPR-granskning

För första gången sedan GDPR infördes den 25 maj i år har Datainspektionen sett över hur den viktiga artikel 37 efterlevs bland svenska företag och myndigheter. Resultaten visar att det finns en del att jobba på, inte minst bland teleoperatörerna.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 24 oktober 2018 säkerhet

lakare-med-patient.jpg

– Det är en väldigt viktig roll för att öka medvetenheten och regelefterlevnaden av GDPR, vilket är skälet till att vi prioriterat detta som vår första GDPR-granskning, säger Datainspektionens generaldirektör Lena Lindgren Schelin.

Enligt artikel 37 i dataskyddsförordningen, GDPR, är en myndighet eller ett offentligt organ skyldigt att utse ett dataskyddsombud och rapportera det till Datainspektionen.

Artikeln gäller också privata aktörer vars kärnverksamhet innebär en systematisk övervakning av enskilda personer eller behandling av känsliga personuppgifter. Ombudet ska se till att den egna organisationen följer bestämmelser och interna styrdokument om dataskyddsfrågor, samt informera och ge råd internt.

Många olika branscher

Datainspektionens undersökning omfattar drygt 400 organisationer, 243 myndigheter och 169 privata aktörer. I den gruppen ingår banker, teleoperatörer, försäkringsbolag, fackförbund, kollektivtrafikbolag och vårdgivare.

Enligt inspektionens slutrapport har majoriteten av organisationerna anmält och utsett ett dataskyddsombud i tid. Samtidigt har Datainspektionen hittat brister hos 59 organisationer, motsvarande 14,3 procent av urvalet:

Myndigheter: Av de 243 myndigheter som fanns med i urvalet har Datainspektionen konstaterat brister i 33 fall. I procent räknat motsvarar antalet fall med brister cirka 14 procent.

Privata aktörer: Av de 169 privata aktörer som fanns med i urvalet har Datainspektionen konstaterat brister i 26 fall. I procent räknat motsvarar antalet fall med brister drygt 15 procent.

Fackförbund under snittet

Rapporten konstaterar att skillnaden i regelefterlevnad mellan myndigheter och privata aktörer är marginell. Vissa branscher utmärker sig dock negativt. Det gäller särskilt teleoperatörer där fyra av åtta bolag inte levt upp till kraven. Även fackförbund utmärker sig negativt vid en jämförelse med snittet.

– Eftersom det gått så pass kort tid efter att GDPR infördes den 25 maj, har vi stannat vid att utfärda reprimander. Men, skulle vi framöver konstatera fortsatta brister när det gäller dataskyddsombud så kan även administrativa sanktionsavgifter bli aktuella, avslutar Lena Lindgren Schelin.

Senaste nytt

Malmö återvinner

21 oktober 2019

Malmö stad gör det möjligt för alla anställda att lämna in förbrukad it till återvinning under måndagen den 21 oktober. Planen är att Malmö ska bli en hållbar stad, enligt FN:s Agenda 2030.

Hjälper barn med IBD

21 oktober 2019

Cirka 60 000 svenskar lever med kronisk tarmsjukdom, IBD. Appen IBD Home hjälper vuxna till proaktiv vård och bättre livskvalitet. Nu finns den också tillgänglig för barn över fyra år.

Inkassobolag granskas

18 oktober 2019

Datainspektionen ska nu granska Sergel Kredittjänster. Det sker som ett led i myndighetens rutinmässiga kontroller av inkassobolag. 

Klä dig i 3D

18 oktober 2019

Forskare vid Högskolan i Borås har utvecklat ett elektriskt ledande plastmaterial som går att skriva ut med 3D-skrivare. Metoden öppnar för helt nya möjligheter att utveckla smarta textilier och kläder och är mer hållbar än dagens tryckteknik.

Jakten på hållbar it

17 oktober 2019

Den 17 oktober uppmärksammas produkter och tjänster som bekräftats som hållbara av en oberoende part. Dagen kallas World Ecolabel Day – miljömärkningarnas dag. 

Skatten utreds

16 oktober 2019

Nu kommer effekter av kemikalieskatten att utredas. Det är Kemikalieinspektionen som ska jämföra produkter före skattens införande och efter, vad gäller bland annat miljö- och hälsofarliga flamskyddsmedel.