Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Ris och ros i GDPR-granskning

För första gången sedan GDPR infördes den 25 maj i år har Datainspektionen sett över hur den viktiga artikel 37 efterlevs bland svenska företag och myndigheter. Resultaten visar att det finns en del att jobba på, inte minst bland teleoperatörerna.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 24 oktober 2018 säkerhet

lakare-med-patient.jpg

– Det är en väldigt viktig roll för att öka medvetenheten och regelefterlevnaden av GDPR, vilket är skälet till att vi prioriterat detta som vår första GDPR-granskning, säger Datainspektionens generaldirektör Lena Lindgren Schelin.

Enligt artikel 37 i dataskyddsförordningen, GDPR, är en myndighet eller ett offentligt organ skyldigt att utse ett dataskyddsombud och rapportera det till Datainspektionen.

Artikeln gäller också privata aktörer vars kärnverksamhet innebär en systematisk övervakning av enskilda personer eller behandling av känsliga personuppgifter. Ombudet ska se till att den egna organisationen följer bestämmelser och interna styrdokument om dataskyddsfrågor, samt informera och ge råd internt.

Många olika branscher

Datainspektionens undersökning omfattar drygt 400 organisationer, 243 myndigheter och 169 privata aktörer. I den gruppen ingår banker, teleoperatörer, försäkringsbolag, fackförbund, kollektivtrafikbolag och vårdgivare.

Enligt inspektionens slutrapport har majoriteten av organisationerna anmält och utsett ett dataskyddsombud i tid. Samtidigt har Datainspektionen hittat brister hos 59 organisationer, motsvarande 14,3 procent av urvalet:

Myndigheter: Av de 243 myndigheter som fanns med i urvalet har Datainspektionen konstaterat brister i 33 fall. I procent räknat motsvarar antalet fall med brister cirka 14 procent.

Privata aktörer: Av de 169 privata aktörer som fanns med i urvalet har Datainspektionen konstaterat brister i 26 fall. I procent räknat motsvarar antalet fall med brister drygt 15 procent.

Fackförbund under snittet

Rapporten konstaterar att skillnaden i regelefterlevnad mellan myndigheter och privata aktörer är marginell. Vissa branscher utmärker sig dock negativt. Det gäller särskilt teleoperatörer där fyra av åtta bolag inte levt upp till kraven. Även fackförbund utmärker sig negativt vid en jämförelse med snittet.

– Eftersom det gått så pass kort tid efter att GDPR infördes den 25 maj, har vi stannat vid att utfärda reprimander. Men, skulle vi framöver konstatera fortsatta brister när det gäller dataskyddsombud så kan även administrativa sanktionsavgifter bli aktuella, avslutar Lena Lindgren Schelin.

Senaste nytt

Mer batteritid

7 juli 2020

En ny uppdatering av webbläsaren Google Chrome kan spara timmar av batteritid. Funktionen stänger bland annat av Javascript på flikar som för tillfället inte visas för användaren.

75 milj ton avfall

6 juli 2020

Världens befolkning kommer att kasta närmare 75 miljoner ton elektroniskt avfall 2030, vilket är 20 miljoner ton mer än vi kastade förra året. Det visar en ny forskningsrapport.

Äkta mat med blockkedja

3 juli 2020

Mat till ett värde av 300 miljarder dollar kan spåras med hjälp av blockkedja och IoT, vilket skulle innebära att livsmedelsindustrin kan spara drygt 100 miljarder dollar om året. Det visar en ny rapport.

KTH mot alzheimer

3 juli 2020

Med hjälp av molekylär AI och machine learning kan mysterierna kring alzheimer och andra hjärnsjukdomar komma närmare en lösning. Metoden ska ge en bättre bild av hjärnan än vad mikroskop ger. Det menar forskare på KTH och Karolinska Institutet.

Fejkappar på Google

2 juli 2020

Google har tagit bort 25 appar med skadlig kod som kapade inloggningsuppgifter till bland annat Facebook. Apparna har över 2,3 miljoner nedladdningar.

Coop kör obemannat

2 juli 2020

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.