Nu flyger Astra Zeneca mindre
Läkemedelsjätten Astra Zeneca har lyckats skära ner på sina flygresor tack vare sin satsning på interna videomöten. Nästa steg är att öppna för liknande lösningar gentemot kunder.
– Vi har valt att fokusera mer och mer på att använda oss av virtuella möten. Dels får personalen en mer hållbar arbetssituation om de slipper resa hela tiden, dels håller vi kostnaderna nere i en fas där vi investerar väldigt mycket i forskning och dessutom minskar vi vår miljöpåverkan, säger Andreas Holmgren, CIO för Norden och Baltikum på Astra Zeneca.
Möten på uppstuds
Detta är här och nu och innebär fantastiska möjligheter.
Andreas Holmgren, CIO för Norden och Baltikum, Astra Zeneca
Astra Zeneca är världens femtonde största läkemedelsproducent sett till omsättning (drygt 22 miljarder dollar år 2017), med produkter som säljs i mer än 100 länder världen över.
Som ett globalt bolag med runt 60 000 anställda världen över har virtuella möten varit ett nödvändigt steg att ta, för att kunna byta idéer och ha möten i princip när som helst.
– Att kunna addera video i de virtuella mötena är väldigt viktigt, det vill säga att man kan se den man pratar med. Det blir så nära ett vanligt möte man kan komma, med bättre interaktioner än på telefon. En annan självklarhet idag är att kunna dela innehåll, anteckna på samma white board och snabbt kunna göra en kort omröstning under pågående möte, säger Andreas Holmgren.
Astra Zeneca har ett antal olika lösningar och leverantörer och tack vare olika utbildningsinsatser flyter nu den interna kommunikationen på bra.
– I det området som jag har ansvar för har vi flera tusen sådana här möten om året, och alla, från företagsledning och neråt, anammar det, eftersom man ser fördelarna med mindre resande och att även kunna ta ett möte på uppstuds, säger Andreas Holmgren.
Mer kollaboration
De virtuella mötena har inneburit stora besparingar vilket gjort att man vid ett par tillfällen kunnat justera de totala målen och spara pengar till bolaget.
– Som säljare sätter man stort värde på att kunna komma ut och träffa sin kund, men nettoeffekten med videomöten blir bättre när man ser vilka fördelar det ger för alla inblandade att slippa köra långa sträckor, säger Andreas Holmgren.
Andreas Holmgren, Astra Zeneca
Under år 2019 kommer största fokus att ligga på att hitta sätt att lättare kunna ha virtuella möten med kunder och andra externa utanför företaget.
– Detta är inte framtiden utan detta är här nu och innebär fantastiska möjligheter. Den nya generationens kundmöten handlar mycket om transparens och kollaboration och att dela arbetsytor, och där har vi många nya spännande idéer vi vill testa framöver, där virtuella möten kommer vara en ovärderlig del i det hela, säger Andreas Holmgren.
Läs mer om ämnet: