Internet of Friskis

friskis-och-svettis-960640.jpg

Friskis och Svettis i Jönköping är mitt inne i en digital satsning. Föreningen vill göra träningen mer personifierad genom bland annat en app och gympass ledda via video. Framöver ser Friskis möjligheter att via IoT optimera lokalernas yta samt genom VR följa pass från valfri plats. 

Man skulle kunna tro att gymbranschen är bland det mest analoga som finns, men så är verkligen inte fallet. Johan Thor är verksamhetschef på Friskis i Jönköping, och där arbetar man för fullt med att utveckla sin digitala verksamhet.

– För oss handlar det inte bara om att stå sig bra i jämförelse med andra gym utan också om att ha en digital approach över huvud taget i våra verksamheter. Dock kan det ju vara lätt att börja med att direkt fråga sig vilken cool digital grej vi ska satsa på, utan att riktigt veta varför. Vi började istället i andra änden. 

Hur då?

– Istället för att gå direkt på lösningen så gjorde vi en noggrann förstudie som resulterade i fyra medlemsresor där vi följde fyra personer i olika åldrar med olika träningsvanor. Vi granskade hela kundresan från att man är intresserad av att börja träna, tittar på olika alternativ, går till gymmet, byter om, bastar, duschar och så vidare. Genom det fick vi reda på att vi kunde bli bättre digitalt inom ett antal olika områden.

Friskis egna app

Arbetet landade i en Friskis-applikation. I den kan tränare lägga upp program åt sina kunder som de tar med sig när de går till gymmet, istället för att bära på pappersark som tidigare. Kundens träning loggas och i appen kan man få positiva, peppande kommentarer av sina tränare och få frågan om de vill registrera sig när de anländer till gymmet, istället för att behöva gå till någon station. Du ska också kunna träna på annan plats än på gymmet med hjälp av appen, färdiga träningprogram- och pass kommer att finnas.

– Vi märkte också att det faktiskt är krångligt att köpa våra gymkort digitalt. Om vi nu vill sälja kort digitalt så måste det vara enkelt och smidigt, annars kan vi ju lika gärna strunta i det. Detta kommer att lösas med den nationella Friskis-appen.

Digital hjälp mot företag

En annan del där man ser nyttan av digitalisering är på företagssidan. Där menar Friskis att friskvårdsbidragen från arbetsplatser främst lockar dem som redan tränar, och därför försöker de nu satsa på digitala utmaningar för företagen. Man ska kunna testa personalen och ge företaget en status på hur personalen mår. Ett startupplägg med träningstips och inspiration utan pekpinnar ska sedan hjälpa personer att komma igång de första månaderna, för att därefter kunna mäta statusen igen och jämföra resultaten.

Väl på plats på gymmet så ser Friskis digitala verktyg som en stor möjliggörare för att personifiera träningen, göra den roligare samt att stärka upplevelsen. Detta kan handla om att på digitala skärmar spela upp inspelade pass om man inte har en ledare på plats vid en avsatt tid, eller att användarna kan köra passen när de själva vill. De har också börjat med skärmar och belysning som skapar inspirerande träningsmiljöer. 

– På våra gym är det inte samma personer som går varje år utan vi har en omsättning på 25-30 procent varje år. Om vi kan göra träningen roligare och mer personlig så kan användarna få mer utväxling på sin träning, vilket kan få dem att stanna kvar.

Hur kommer ni att fortsätta utveckla?

– Om några år tror jag att vi kommer mäta hur mycket gymmets olika redskap används, och hur folk rör sig i lokalerna. Det kan hjälpa oss att möblera gymmen på ett bättre sätt och bland annat minska trängseln.

– Det kommer också bli vanligare med inspelade och livestreamade pass. Kanske kan man exempelvis delta live på mitt spinningpass från Friskis i Värnamo (som ingår i Friskis Jönköping), fastän jag är i Jönköping. Eller varför inte hemifrån via ett par VR-glasögon eller dylikt? Vi får se helt enkelt.

– Vi drömmer också om att kunna använda all energi och kraft som produceras i våra lokaler och omvandla det till el. Problemet är att det är svårt att lagra energin. Det är en viss skillnad mot att driva en glödlampa med en cykel, här är det lite större apparater. Men det ska vi lösa - vi ska bli en digital vinnare.

22 oktober 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng