Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Grönt ljus i FN

FN:s arbetsgrupp för trafiksäkerhet har antagit en resolution om införande av högt eller fullt automatiserade fordon i vägtrafiken. Den ska komplettera befintliga, internationella överenskommelser om trafiksäkerhet och innebär en gemensam syn på automatiserad körning.

Text anne hammarskjöld Foto adobestock 26 oktober 2018 digit

lastbilar i en kurva på autobahn.jpg

Sverige är världsledande vad gäller lösningar för trafiksäkerhet och ligger i framkant när det gäller uppkopplade och automatiserade fordon. I september deltog representanter från Näringsdepartementet och Transportstyrelsen i möten med FN:s arbetsgrupp för trafiksäkerhet, skriver regeringskansliet i ett pressmeddelande.

Under mötet slutförhandlades och antogs en resolution om införande av högt eller fullt automatiserade fordon i vägtrafiken. Resolutionens syfte är att erbjuda vägledning till de stater som anslutit sig till någon av FN:s vägtrafikkonventioner.

Trafiksäkerhet A och O

Resolutionen innehåller bland annat rekommendationer när det gäller vad ett automatiserat körsystem ska behärska. Särskilt viktigt är trafiksäkerhet och ett säkert samspel med andra trafikanter, med hänsyn till gällande trafikregler.

Trafiksäkerhet för alla länder

Arbetsgruppen för trafiksäkerhet, Global Forum for Road Traffic, drivs av FN:s ekonomiska kommission för Europa, UNECE.

1949 antogs UNECE:s Genèvekonvention om vägtrafik för att underlätta internationell vägtrafik. Konventionen moderniserades med 1968 års konvention om vägtrafik, som antogs i Wien. Då antogs också en konvention om skyltar och signaler antogs (Wienkonventionen om skyltar och signaler.

Konventionerna är öppna för alla länder och Wienkonventionen om vägtrafik har ett 60-tal anslutna länder, samt ett antal som undertecknat men inte ratificerat konventionen. De flesta av Sveriges trafikregler, körkortsregler, vägmärken och -signaler härstammar från dessa konventioner, vilket underlättar internationell trafik.

Källa: regeringskansliet

Harmoniserade skyltar och signaler kommer att vara en del av utvecklingen av automatiserade funktioner i fordonen. När det gäller skyltar och signaler pågår ett stort reformarbete som beräknas vara klart under 2019.

Utvecklingen inom området ställer både beslutsfattare, myndigheter och berörda branscher inför nya frågeställningar där utvecklingen måste ske i samklang med det internationella regelverket.

Senaste nytt

(Nästan) alla tech-positiva

20 augusti 2019

De globala techjättarna toppar när Yougov raknar bolagens varumärken baserat på frågor till drygt 2,5 miljoner konsumenter. I Sverige toppar Ikea, tätt följt av Swish och Volvo. 

När käppen blir robot

20 augusti 2019

En mobil robotkäpp kan hjälpa framförallt äldre med balans- och hållningssvårigheter att ta sig runt på ett säkert sätt. Det hoppas ingenjörerna bakom käppen Canine.

Bilnavigering i 3D

19 augusti 2019

Nu kan du snart köra en bil, vars instrumentpanel är i 3D. Inga glasögon behövs och displayen funkar oavsett vilken vinkel du tittar från.

Unga vill till it

19 augusti 2019

Var femte svensk vill byta yrke och de allra flesta drömmer om en ny karriär inom it-branschen. Det visar en SIFO-undersökning om framtidens arbetsmarknad.

5G mobilens räddning

16 augusti 2019

Försäljningen av smarta mobiler minskar med 2,5 procent under 2019. Det är först under 2020 som det kommer att ske en ökning, och det sker i samband med introduktionen av 5G. Det uppger analytikerfirman Gartner. 

Plattor mot hjärtsvikt

16 augusti 2019

Om patienter med hjärtsvikt får tillgång till sin information hemma, blir de tryggare och gör inte lika många sjukhusbesök. Det konstaterar Skånes universitetssjukhus i en ny undersökning.