Bo bättre med gaming
Teknik från spelvärlden används med framgång inom samhällsbyggnad för att med virtuella miljöer demonstrera hur städer, områden och byggnader förändras under byggtiden och i framtiden. Nu kompletteras TyrEngine med ljud som visar hur olika material påverkar byggnadens bullernivå.
– Det blir som en digital tvilling av verkligheten. Om vi sedan kopplar ihop denna med till exempel analysresultat, geodata, livscykelinformation, tidplaner och sensorer skapar det oändliga möjligheter i våra samhällsbyggnadsprojekt, säger Ulf Hedlund, affärsutvecklare på Tyréns om användningen av spelvärldens teknik för att skapa virtuella miljöer i 3D i ett pressmeddelande.
– Resultatet blir inte bara att beställaren kan se hur ett område eller en byggnad kommer att se ut när den blir klar. Det blir även möjligt att följa utvecklingen av projektet och att planera logistiken för en byggarbetsplats mer effektivt. En annan fördel är att det blir betydligt lättare att kommunicera förändringen med medborgarna i ett samråd.
Vi kan även resa i tiden och uppleva hur staden förändras under de år som projektet pågår.
ulf hedlund, affärsutvecklare på tyréns
Resa i tiden
TyrEngine används i dag i flera stora samhällsbyggnadsprojekt i Sverige. Bland annat i omvandlingen av Gällivare-Malmberget och i många infrastrukturprojekt.
– Den digitala tvillingen är till stor hjälp i diskussionerna med Trafikverket och medborgare i väg- och tunnelprojekt. Vi har även kopplat in underjorden i modellen så att vi kunnat röra oss helt fritt och titta både under och över jord.
– Och i Gällivare har vi kopplat samman alla olika delprojekt i en gemensam värld. Det gör det möjligt att följa arbetet på byggarbetsplatserna och planera hur de kan disponeras mer effektivt. Vi kan även resa i tiden och uppleva hur staden förändras under de år som projektet pågår och se vad som händer när man till exempel flyttar byggnader och vägar.
Ljud eller buller
För att skapa ännu fler möjligheter samarbetar Tyréns nu med Luleå tekniska universitet för att även koppla ljud till plattformen. Tekniken gör det möjligt att presentera ljud på ett naturligt sätt och höra effekterna av olika förändringar.
Till exempel hur olika byggmaterial eller ytskikt påverkar bullernivån, hur ljudet från en planerad järnvägsdragning kommer att bli, och hur det påverkar intilliggande fastigheter. Allt kommer att kunna presenteras tillsammans i en gemensam VR-miljö.
Om allt går som planerat kommer ljudverktyget börja användas skarpt under 2019.
Läs mer om ämnet: