Bättre lärare med avatarer
Enligt devisen ”inga elever kom till skada i framställningen av denna lärare” används avatarer med framgång i USA för att träna lärarstudenter i vanliga klassrumssituationer. Metoden verkar speciellt effektiv för lärarutbildningen i matematik visar ny forskning vid Linköpings universitet.
– Den stora fördelen är att om du övar mot en människa kommer den alltid att väga in en rad olika hänsyn som i sin tur påverkar agerandet. Genom att använda avatarer kan vi upprepa samma övning på exakt samma sätt gång på gång, säger Taylor Bousfield vid University of Central Florida som gästar Högskolan Väst, och fortsätter:
– Likaså ser vi att efter fyra tillfällen i simulatorn på tillsammans 40 minuter så agerar den blivande läraren annorlunda i klassrummet med det som hen övat på. Det är alltså ett mycket effektivt sätt att träna för att förändra sitt beteende.
Det blir i praktiken en större mängd realistisk praktisk träning som kommer att gynna den blivande lärarens förmåga att klara av sitt kommande yrkesliv.
marcus samuelsson, professor i pedagogik, liu
Lärarskap och ledarskap
Förutom att dela med sig av sina kunskaper till lärare och forskare på högskolan ska Taylor Bousfield träffa Marcus Samuelsson, professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Han och en kollega driver ett forskningsprojekt kring hur man genom simuleringar kan förbättra lärarutbildningen främst inom matematik.
Marcus Samuelsson berättar att man i en tänkt virtuell praktik ska erbjuda blivande matematiklärare möjlighet att träna sina färdigheter och sin undervisningseffektivitet för att utveckla sitt lärar- och ledarskap. De kommer att undervisa fem avatarer som uppvisar, enligt tidigare forskning, vanliga elevbeteenden.
– På så sätt förutser vi utmaningar kring ofta förekommande matematikproblem som de blivande lärarna behöver träna på. Det blir en större mängd realistisk praktisk träning som kommer att gynna den blivande lärarens förmåga att klara av sitt yrkesliv, säger Marcus Samuelsson i ett pressmeddelande.
Taylor Bousfield poängterar fördelarna med att kunna öva i en säker miljö. Det kan inte hända så mycket om man agerar på fel sätt.
– Det är lite av vårt motto på University of Central Florida där vi använder oss av avatarer i våra lärarutbildningar; “No students are harmed in the making of our teachers”, avslutar hon.
Läs mer om ämnet: