Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Raketstart för SOS nya app

Efter bara fyra månaders utvecklingsarbete kan SOS International erbjuda en läkarapp som redan har 20 000 nedladdningar. En containerplattform från Red Hat och en bra kunskap om kundnyttan är bakgrunden till snabbheten och succén.

– SOS International har just lanserat två spännande appar med stödsystem. Det är en app som erbjuder utlandsresenärer videomöten med en läkare hemma, så att du har tryggheten med en läkare på fickan. Den andra är en företagsintern lösning som vi använder för att larma och administrera vägassistans i hela Norden, säger Peer Rasmussen, CIO, SOS International.

Vad betyder lösningarna för er?

– Det här är de första applikationer som vi utvecklar på vår nya Red Hat-plattform så allt är väldigt nytt för oss. Men målet är att erbjuda våra kunder tryggheten i så god och flexibel service som möjligt. Våra tjänster utvecklas helt enligt kundernas behov, och våra kunder har många och olika behov av lösningar och tjänster. Det innebär också att vi behöver utveckla och stärka samarbetet med många olika underleverantörer i vårt globala nätverk. Nu har vi en flexibel plattform med den mycket höga prestanda som vi behöver för att förädla och utveckla vårt erbjudande som leverantör och samarbetspartner.

Hur reagerar användarna?

– En av våra största kunder, ett försäkringsbolag, erbjuder läkarappen till sina försäkringskunder. Den har snabbt blivit en stor succé med hittills 20 000 nedladdningar, men den siffran bara ökar. Det vi noterar nu är att marknadsföringen sker med mun-mot-mun-metoden när människor diskuterar sina resplaner och det känns väldigt roligt att den blivit så självklar för många.

Vad tar ni med er från utvecklingsarbetet?

– Hur viktigt det är att verkligen gå till botten med frågan om reell kundnytta. Utan kunskap om och förståelse för kundernas affärsmodell och värdekedja är risken stor att man utvecklar coola lösningar mest för sin egen skull. Vi jobbar hårt för att utveckla samarbetet med våra kunder genom nära dialog och mycket kommunikation om våra tjänster.

– Red Hat är en spännande organisation på flera sätt. Till att börja med har de fantastiskt bra produkter, både OpenStack- respektive OpenShift-plattformen. Red Hat har också en väldigt spännande företagskultur som inspirerar till dialog och innovation i alla led.

Vad händer nu?

– Vi utvecklade läkarappen på mindre än fyra månader för att möta marknadens efterfrågan. Så just nu låter vi så att säga färgen torka medan vi diskuterar med våra kunder om vilka funktioner de saknar eller vill lägga till. Vi diskuterar också hur SOS kan erbjuda våra kunder mer kunskapsöverföring.

6 september 2018 Uppdaterad 4 november 2020 Reporter tim leffler digit Foto fredrik kron, adobestock

Rekommenderad läsning