Ett samarbete mellan Videxio och Voister

Rätt från början för PolyPeptide

För ett internationellt företag med ett livsviktigt uppdrag är snabba möten en del av vardagen. Med höga krav på kvalitet och tillgänglighet har PolyPeptide valt den molnbaserade videomötesplattformen Videxio. Att valet är rätt bekräftas av två noggranna upphandlingar.

– Idag är videomöten det självklara valet för oss. Medarbetarna har vant sig vid ljud och bild med hög kvalitet, och det är så mycket enklare än att sätta sig på ett flygplan. Skulle vi ta bort vår Videxioplattform skulle det bli ett ramaskri i organisationen, säger Thomas Lorentzon, Director Global IT/IS på biotechkoncernen PolyPeptide.

PolyPeptide utvecklar peptider som är de aktiva ämnena i några av världens mest sålda läkemedel för bland annat prostatacancer, diabetes typ 2, och olika typer av njursjukdom. Koncernen står för 25 procent av världens peptidförsäljning och verksamheten har tre huvudinriktningar; så kallad kontraktstillverkning till färdiga produkter på uppdrag av läkemedelsbolag som Astra Zeneca, Ferring och Pfizer, generika, samt R&D till exempelvis mindre biotechföretag som utvecklar nya preparat.

– Det vi gör räddar liv i hela världen, säger Thomas Lorentzon som arbetat i drygt 1,5 år på PolyPeptide.

Ett enkelt val

Med sex anläggningar och verksamhet i Belgien, Frankrike, Indien, Sverige och USA är internationella möten en del av vardagen för koncernens 900 medarbetare. Historiskt sett har många flygtimmar för analoga möten varit det första alternativet, men för drygt tre år sedan valde PolyPeptide en helt annan väg. Då upphandlade man en videomötesplattform och valet föll på Videxio. Tjänsten används såväl från användarens pc som från konferensrummens videokonferenssystem.

Upphandlingen visade att det inte fanns någon bättre lösning på marknaden än den vi redan hade.

thomas lorentzon, Director Global IT/IS på biotechkoncernen PolyPeptide

– När jag började gjorde vi om upphandlingen eftersom den tekniska utvecklingen går så fort som den gör. Precis som vid den första inventeringen ville vi ha en användarvänlig kvalitetslösning med high end ljud och bild. Upphandlingen visade att det inte fanns någon bättre lösning på marknaden än den vi redan hade.

Geografin kräver planering

Idag har PolyPeptide i genomsnitt två Videxiosystem på varje anläggning och enligt Thomas Lorentzon är det geografin och inte tekniken som kräver lite eftertanke och planering.

– Det är 12 timmars tidsskillnad mellan våra anläggningar på USA:s västkust och den i Mumbai i Indien. Det passar å andra sidan oss i Sverige, vi lägger alla möten vid 16-tiden på eftermiddagen, säger Thomas Lorentzon och skrattar.

För ett globalt företag är Videxios organisation med datacenter på 17 orter en tillgång och en garant för hög kvalitet i videosamtalen. Nu går utvecklingen på PolyPeptide mot att allt fler medarbetare vill ha personliga VMR, videomötesrum, och det har krävt lite extra utbildningsinsatser.

– Tjänsten behöver knappt några instruktioner, men nu har vi tagit fram en lathund för små möten. Samtidigt växer PolyPeptide så nya rum tillkommer hela tiden. Vi följer också den tekniska utvecklingen och kommer över tid integrera mer med Skype för ännu större enkelhet, avslutar Thomas Lorentzon.

24 augusti 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng