Därför älskar kommunerna RPA
Robotisering, automatisering och GDPR driver på utvecklingen i svenska kommuner. Uddevalla och Avesta är två kommuner som tar fram lösningar för att medborgarnas och kommunens bästa, men parallellt behövs tid och utbildning för att lära nytt.
– I Uddevalla arbetar vi mycket med robotisering och automatisering och har börjat i socialtjänsten. Vi har även tagit ett brett grepp och infört Office 365, inte minst av säkerhetsskäl och för att få bättre översikt på personuppgifter efter GDPR-införandet, säger Britt-Inger Berntsson, it-chef i Uddevalla.
GDPR är även en hjälp för er i Avesta, eller hur Göran?
– Ja, i och med GDPR har vi kartlagt alla våra system. Det gör att vi lägger grunden nu för framtida digitala satsningar, Göran Ecström, it-chef Avesta.
Vad har ni för nästa steg, tror du?
– Jag tror att det kommer ske i omsorgen i första hand, att kunna få försörjningsstöd på nätet och även nattfrid. Sedan en tid tillbaka går det även att komma åt insatssystemet via mobiltelefonen. Vi har även nyckelfria lås på plats.
Hur långt har ni kommit i Uddevalla, Britt-Inger?
– Vi kör fort fram med robotisering och försörjningsstöd. Vi har också ett gemensamt projekt med 16 närliggande kommuner kring välfärdstjänster där vi har tittat på hur vi kan erbjuda internettjänster för brukaren utan att brukaren ska behöva stå för internetuppkoppling eller annat. Det kan handla om sulor med GPS, blöjor med sensorer, dörrar som öppnas, och så vidare. Det finns jättemånga grejor på gång. Vi har skakat och skakat och nu kommer ketchupen.
När tror du att det realiseras?
– Det går fort. Det som förut tog tre år att realisera tar idag tre till sex månader. Dels för att det är så många som vill, dels för att det finns mycket stöd att få bland olika partners. Vår första satsning är igång absolut under hösten, det är jag fullständigt övertygad om.
Hur går det för medarbetarna, Göran?
– Det går lite tungt framförallt inom omsorgen, så där har vi diskuterat mycket hur vi ska få med dem på tåget. Känslan för ny teknik är nog ganska bra, men jag tror att man måste ge personalen tid att utbilda sig och förkovra sig i det. Idag är det sådant tempo i deras vanliga arbete, så det är inte alltid att de hinner med. Det är ju lite mer en strategisk fråga för HR, säger Göran Ecström.
– Fast jag tycker att det är då som vi på it-avdelningen verkligen kan hjälpa till, det vill säga att med våra verktyg se till att det blir ett stöd. Jag jobbade som lärare tidigare och tyckte då att man fick planera lektionen både utifrån om it funkade eller inte. Men till exempel socialtjänsten måste kunna lita på tekniken. Vi diskuterar mycket att det finns ett glapp mellan de som kan minst och de som ligger längst fram. Jag tror att om vi kan få alla att inse nyttan får vi med dem som fortfarande trivs bäst med papper och penna, säger Britt-Inger Berntsson.
– Vi har arbetat väldigt mycket i Uddevalla med workshops. Jag tror att vi under två månader har arbetat med strax över 300 personer som vi har gjort till inspirationsambassadörer. Det har varit oerhört populärt. Det kan jag tipsa om att satsa på för vi hinner inte utbilda alla, säger Britt-Inger Berntsson.
– Nej, det måste skötas ute i verksamheterna, och spridas där för vi hinner inte, säger Göran Ecström.
– Sedan kan det ibland vara så att en chef som inte är van vid it kanske inte vill släppa iväg sina anställda på utbildning och inser inte att de kommer att få igen det tiofalt, säger Britt-Inger Berntsson.
Har du några tips hur man kan jobba med ambassadörer, Britt-Inger?
– Absolut. Vi hade workshops som var riktad till chefer och chefer fick i sin tur utse ambassadörer på sin avdelning. Det handlade om korta pass på fyra timmar och vi anpassade oss och åkte ut till verksamheterna och höll i utbildningarna. Vi uppmärksammade de som blev först med ny teknik och ambassadörerna en ny dator. Vi lockade lite med det, helt enkelt, avslutar Britt-Inger Berntsson.
Läs mer om ämnet: