Bankens bästa affär
Med användningen av intelligent automatisering, IA, kan bank- och finanssektorn öka sina globala intäkter med drygt 500 miljarder dollar. För att komma dit behövs helheten robotar, AI och automatisering av affärsprocesser som stödjer verksamhetens affärsmål.
Hittills har automatiseringsteknik som RPA, Robotic Process Automation, implementerats av finanssektorn för att sänka kostnader och öka effektiviteten. En verksamhet kan uppnå en kostnadsbesparing på upp till 10-25 procent enbart med hjälp av RPA, respektive 30-50 procent med integrerad AI-teknik i RPA-lösningen.
Rapporten Growth in the machine: How financial services can move intelligent automation from cost play to growth strategy från Capgeminis Digital Transformation Institute visar möjligheterna som dessa teknologier kan erbjuda bank- och finanssektorn.
– Det kommer att hända mycket inom automatisering de kommande åren. RPA är endast ett av flera verktyg i verktygslådan. Vi kommer också att använda AI-baserade verktyg och bearbeta optimeringstekniker för automatisering, säger Jenny Dahlström, Deputy Head of Business Support and Development and Head of Robotic Implementation på Handelsbanken Capital Markets, i ett pressmeddelande.
Kundnöjdheten ökar
Ledande finansföretag har börjat använda automatisering i sina kundkontakter som ett sätt att öka sina intäkter och inte enbart för att sänka sina kostnader. Capgeminis rapport visar att 35 procent av finansföretagen i genomsnitt uppnått en tillväxtökning på 2-5 procent tack vare snabbare time-to-market och förbättrade åtgärder inom korsförsäljning med hjälp av automatisering.
Samtidigt uppger 64 procent av företagen från olika verksamheter att kundnöjdheten har ökat med mer än 60 procent med användning av intelligent automatisering.
Förutom de konkreta fördelarna med intelligent automatisering pekar rapporten på det växande hotet från icke-traditionella aktörer som en annan viktig orsak till ökad användning. Studien visar att nära hälften, 45 procent, av alla företag tror att BigTech2-aktörer som Amazon och Alphabeth kommer att vara deras konkurrenter inom de närmaste fem åren.
BigTech-konkurrens
Trots de uppenbara möjligheterna och de ökande hoten från BigTech-aktörer, går implementeringen av intelligent automatisering långsamt. Endast 10 procent av företagen har implementerat tekniken i större skala, medan majoriteten av företagen kämpar med såväl tekniken som utmaningar med bemanningen.
Cirka en fjärdedel av företagen har tillräcklig teknisk mognad för att kunna implementera kognitiv automatiserad teknik, som till exempel maskinlärning och biometri. De flesta företag har fortfarande RPA eller Natural Language Processing, NLP, som utgör en ryggrad i deras automationsinitiativ.
Kräver affärsplan
Rapporten visar att det är flera faktorer som hindrar företag från att fortsätta förbi konceptvalidering och använda intelligent automatisering på riktigt. Dessa utmaningar spänner över företagens organisation, tekniska infrastruktur och kompetens. Mer än fyra av tio företag kämpar med att skapa en tydlig affärsplan för automatisering, något som gör det svårt att övertyga ledningen om fördelarna med att skapa en sammanhängande strategi för intelligent automatisering.
En lyckad automatisering kräver dessutom djup kunskap om och förståelse för RPA och AI-teknologi. Ungefär hälften av företagen säger att de har svårt att hitta de rätta resurserna för att effektivt implementera den intelligenta automatiseringen.
Läs mer om ämnet: