E-handeln har bara börjat
Som en av grundarna till 00-talsfenomenet boo.com har Patrik Hedelin tagit väl vara på sina erfarenheter. Strategierna från den tiden står sig och med influencer marketing och AI rullar Eequity ut den ena globala e-handelssuccén efter den andra.
– Jag tycker e-handeln befinner sig i sin linda och jag tror att hela detaljhandelsbranschen kommer att genomgå en väldigt stark digitalisering. Det innebär att systemstöd blir allt viktigare, automation blir viktigt, AI blir viktigt. Man behöver bejaka enkelhet, skalbarhet och automation för att bli framgångsrik, säger Patrik Hedelin, partner, Eequity som investerar i e-handelsutveckling.
– Vi har Footwear i vår portfölj som säljer externa varumärken och de är otroligt duktiga på att vara datastyrda med mycket AI. De får en väldigt hög omsättning per anställd och finns i många länder men bara med externa varumärken. Sedan har vi våra produktbolag som skalar ohyggligt med låg kundanskaffningskostnad via influencer marketing. Där blir marginalerna högre när det är egna produkter och man är totalt opåverkad av Amazon.
Varför är det så svårt för de etablerade bolagen att komma in på e-handel?
– Det är mycket lättare att vara innovativ om du är liten och det tror jag är det största problemet. H&M ett fantastiskt svenskt bolag som vi alla kan vara stolta över, och jag tror de kommer att lyckas väldigt bra på lång sikt. Men för många av de stora bolagen är gamla it-legacysystem en hämsko som man måste komma loss ifrån. Man behöver jobba mer decentraliserat och agilt.
Vad säger du om Ikea:s framgångar online?
– Jag tycker det är fantastiskt intressant att se hur Ikea öppnar butik i Stockholm city som test och sedan permanentar den satsningen. Samtidigt som man bejakar digitalisering mer och mer skrotas utbyggnaden av varuhuset i Kungens kurva. Nu har man till och med infört Klarna som betalningsmedel istället för Ikano Bank i Sverige. Jag är imponerad.
Vad har du tagit med dig från boo.com-tiden?
– Timing, skulle jag nog säga. Det är dumt att vara först ut och vi var väldigt ambitiösa när vi skulle bygga boo.com globalt. Men många av de strategierna som vi hade då är samma som vi tillämpar idag. Jag här lärt mig jättemycket under hela resan.
Läs mer om ämnet: