VR gör utbildningar effektiva
VR-teknik kan innebära stora kliv för processindustrin i sin kompetensutveckling. Därför finansierar nu Vinnova ett projekt för VR-baserade utbildningar.
– Vårt mål har varit att ta fram en kommersiell, skalbar produkt som enkelt kan anpassas och lösa flera olika kunders behov. Vi har därmed möjlighet att gå i fronten för att skapa värde för svensk processindustri genom kompetensutveckling inom VR, säger projektledare Jonas Ahlberg på Lernia.
BillerudKorsnäs är en samarbetspartner till Lernia, där de senare står för pedagogikdelen i projektet. VR-baserade utbildningar ska ge en ökad effektivitet och göra utbildningen mindre kostsam och tidskrävande.
Därför har Lernia, RISE och mjukvaruföretaget Gleechi gått samman för att förenkla utbildningarna med hjälp av teknik i en VR-applikation. Vinnova är finansiär av projektet som går i mål juni 2018, men där det finns möjlighet för en förlängning fram till år 2020.
Skalbar lösning
– Vi har sett att tekniken kan lösa riktiga utmaningar inom industrin, men det finns en utmaning i kommunikationsgapet mellan industriaktörernas behov samt VR-teknikens potential. Vi har tagit fram en skalbar lösning för att skapa VR-applikationer och hoppas inom kort kunna minska gapet ytterligare genom att ta fram metoder för behovsanalys, säger Jakob Johansson på Gleechi.
Projektet om VR-applikationen i utbildningssyfte har framför sig viktiga frågor som språk, kultur och tekniska hinder. Det blir hinder att övervinna, i syfte att säkerhetsställa inkludering av de utmaningarna som ligger framför.
– Vi visar att VR-utbildning underlättar arbetet för ökad säkerhet och kvalitet, med färre skador, minskade kostnader för driftstopp och driftstörningar kan VR reducera den tid man idag spenderar på introduktion av nya medarbetare, säger Jonas Ahlberg, Lernia i ett pressmeddelande.
Läs mer om ämnet: