Sverige inspireras av NHS
Engelska National Health Service, NHS, har skapat en utvärderingsprocess för appar knutna till vård och omsorg. Nu tittar bland annat Sverige på hur processen kan användas i svensk vård.
– På NHS digitala avdelning startade vi förra året en betaprocess för att utvärdera olika typer av appar som skulle kunna användas inom sjukvården. Det gör att vi kan leta efter appar som redan finns och utvärdera dem för att se om de är lämpliga för NHS. När utvärderingsprocessen är klar kan vi visa upp dem i ett NHS-appbibliotek, säger Hazel Jones, digital programme director på NHS.
Vilka appar handlar det om?
– Ett stort antal olika appar. Det finns till exempel en app som heter Brush DJ som spelar musik i två minuter för barn så att det vet hur länge de ska borsta tänderna men också appar som ger påminnelser för att ta medicin eller bokning av läkarbesök. Sedan finns det även appar som är mer kliniskt baserade. Appar som ska förbättra psykisk hälsa och hälsoappar för träning och matvanor.
Läs mer: 2025 är vården i mobilen
Hur ser utvärderingarna ut?
– Utvärderingen täcker nio huvudområden. Det handlar bland annat om klinisk effektivitet, klinisk säkerhet och personlig säkerhet och vi har just uppdaterat utvärderingen för att inkludera GDPR. Sen tittar vi på saker som användarbarhet, teknisk stabilitet, driftskompatibilitet med mera. För en app som har all funktionalitet och som vi bedömer skulle kunna medföra stora risker, behöver man svara på runt 210 frågor. Det är färre frågor och lite enklare procesess för appar som inte samlar in data i lika hög utsträckning och inte heller har samma integreringskrav. Det brukar vara så att de flesta appar inte blir godkända med en gång utan måste gå igenom en åtgärdsprocess och det visar ju att det vi gör fungerar och att vi får appar med högre kvalitet.
Läs mer: Snabbare vårdcentral med AI
Hur skiljer sig utvärderingar för appar jämfört med av annan teknik?
– Jag tror att för andra typer teknik, till exempel en röntgen, så finns det redan standarder som är satta. Men för den här typen av digitala hjälpmedel är vi kanske lite eftersatta. Det som har hänt på Facebook visar också att det finns en efterfrågan på regler och standarder som kanske inte tidigare har inkluderats. Så trots att vi har baserat vår utvärderingsmall utifrån lagar och regler finns det ytterligare frågor som vi på NHS måste kunna besvara för att det ska möta våra standarder.
Läs mer: Så kan AI hjälpa sjukhusen
– Sedan är det förstås så att skillnaden att en apps livscykel tenderar att vara kortare. Vissa system förväntar man sig ska hålla mellan fem och 20 år, men så är inte fallet med appar, och då måste vi kunna utvärdera dem snabbare.
Samarbetar ni med Sverige?
– Ja, vi tog nyligen emot en delegation med 22 hälsa- och sjukvårdskollegor från Sverige som tittar på en liknande lösning som vi har och eftersom vi har kommit ett år in på vår resa nu med vår betaversion är det ett utmärkt tillfälle för oss att dela med oss av vad vi ha lärt oss. Vi har också sett intresse från Danmark, Irland, Skottland, Australien och Japan. Tanken är att vi nu kan arbeta med våra kollegor bland annat i Sverige för att lära av varandra.
Läs mer: VGR öppnar virtuell mottagning
Hur ser du på framtiden?
– Appar har en global marknad och därför är det rimligt att tänka sig att vi har samma typer av utmaningar och på så sätt rimligt att vi samarbetar med andra länder. Vi har en Leanstrategi i England där vi hela tiden vill förbättra oss. Förhoppningsvis har vi lagt en bas som kan bli en plattform i världsklass.
Läs mer om ämnet: