Skånetrafiken kör med devops
Med en ny app och färre prisnivåer sänker Skånetrafiken ribban för att åka kollektivt. Med hjälp av devops är tjänsterna under ständig utveckling och nästa steg är att testa om biljetterna kan lagras i molnet och kopplas till din id-handling.
– Vi håller på att utveckla ett nytt biljettsystem med tillhörande app. Främsta syftet att göra det enklare för våra kunder. Från att ha haft en prishandbok med en drös olika priser, har vi nu tre nivåer, liten, stor eller mellan, beroende på vad du som kund befinner dig och var du befinner dig någonstans, säger Anna Lundsgård, enhetschef för systemutveckling på Skånetrafiken.
Varför utvecklar ni appen?
– För att sänka barriärerna att resa kollektivt. Det är inte alltid så enkelt att förstå hur man köper en biljett. Fokus har varit att det ska vara enkelt för kunden och göra det smidigt och lätt. Månadskort i mobilen underlättar för många.
Är appen klar?
– Den är definitivt inte klar och det har varit vår strategi hela tiden. Vi arbetar enligt devops-metoden och släpper en fungerande variant och sen utvecklar vi vidare i ljuset av den feedback vi får från våra kunder. Det blir förvaltning och utveckling i ett.
Hur reser man med Skånetrafiken om två år?
– Jag vill att det ska vara så enkelt som möjligt. Vi håller på med lite olika proof of concepts för att testa framtiden. Jag tror att en stor skillnad att när vi nu och tidigare har en biljett på ett kort, så skulle biljetten istället kunna vara i molnet så att man identifierar sig med sin id-handling. Man skulle också kunna tänka sig tap-and-go-lösningar, där man bara blippar sitt kort och får sin biljett registrerad. Huvudsaken är att det är attraktivt att åka kollektivt. Våra senaste siffror säger att 77 procent tycker att det är enkelt att köpa biljett hos oss, och det är en stor skillnad mot vad det har varit tidigare.
Läs mer om ämnet: