Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Scania i ledning med O365

Med koncernens största erfarenhet av O365 och Windows 10 är Scania en ledstjärna inom Volkswagen. Nu jobbar företaget för att med goda exempel förändra arbetssättet bland drygt 30 000 medarbetare. Per Andersson, digital strateg och Johan Grandin, chef klientplattform, berättar om Scanias arbetssätt.

Text elisabeth nore Foto Fredrik Kron, Scania 5 juni 2018 digit

– Just nu är vi i slutfasen av vårt O365-införande. Vi har hållit på några år men nu är det snart dags att ta nästa steg, både med O365 och med klientplattformarna som vi hela tiden förnyar, säger Per Andersson, digital strateg på Scania.

Hur långt har ni kommit?

– På vår Windows 10-resa har vi kommit drygt halvvägs och det innebär 15-16 000 klienter över hela världen. Vi har jobbat mycket med arbetssättet kopplat till Microsoft Evergreen och det handlar om kontinuerliga uppdateringar. Om man tänker längre tillbaka i tiden var det stora operativsystemsuppgraderingar och tunga projekt som genomfördes var tredje år. Nu är det något som händer i linjen kontinuerligt. Var sjätte månad kommer en ny version och det blir ett helt nytt arbetssätt, säger Johan Grandin, chef klientplattform på Scania.

Hur använder medarbetarna de nya släppen?

– Jag skulle säga att arbetsmängden är oförändrad, men man får arbeta på ett annat sätt så det är en sanning med modifikation. Det kräver mer av medarbetarna ute på Scania för det gäller att hålla sina applikationer uppgraderade och kompatibla med det nya operativsystemet och de nya office-komponenterna i en högre takt än vad som krävdes för några år sedan.

Per, vad är nästa steg för Scania inom O365?

– Nu ska vi lära användarna nyttja alla tjänster och funktioner som finns i O365 och i klientplattformen. Annars är risken att man får nya verktyg men fortsätter arbeta som man alltid har gjort. För att lyckas börjar vi med oss själva. Om inte jag, Johan och våra kollegor förändrar vårt arbetssätt kan vi inte förvänta oss att organisationen ska göra det. Det gör vi bland annat med webbinarier för att marknadsföra det nya arbetssättet.

Vad säger man inom koncernen om arbetet ni gjort på Scania?

– Scania ägs av Volkswagen sedan drygt fyra år och där finns en undergruppering som kallas Volkswagen Trucks and Bus där både MAN och Scania ingår. De är ytterst imponerade av oss, både vad gäller O365- och Windows 10-arbetet. Vi ligger ett par år före i många sammanhang och har fått rollen som en ledare i detta och delar med glädje med oss av våra erfarenheter.

– Den kunskapsöverföringen har pågått i ungefär 1,5 år med regelbundna möten, workshops och skypemöten varannan vecka för att driva de här förändringarna inom gruppen.

Johan, hur ser du på det här samarbetet?

– Det känns jätteroligt och även om man ser ur operativsystemsperspektiv finns ett samarbetsorgan inom VW där vi sitter med och har några nyckelroller. Bland annat kopplat till nya funktioner och nya möjligheter, som Microsoft Cloud och vår molnbaserade Windowsklient som fungerar över internet och inte kräver den traditionella infrastrukturen i form av WAN-länkar och liknande. I den rollen driver vi arbetet i gruppen och har kört en proof of concept på en fungerande cloud-klient som vi kommer att släppa i höst, inledningsvis som ett komplement till en mer traditionell Windows-plattform.

Per, vad säger du? 

– Det finns också en stark koppling mellan O365 och hela Windows 10-arbetet i form av synergierna dem emellan. Microsoft bygger ihop tjänsterna i molnet och där jobbar vi också för att gå från gamla hemkataloger till OneDrive, vi nyttjar SurfaceHub och liknande ihop med O365 och Windows 10 och de finesser som finns. Tidigare har vi jobbat i silo, nu jobbar vi mer på slutanvändarupplevelsen.

 Vad händer närmast?

– Under den närmaste tiden är fokus samarbetsskärmar, där det finns mer än Surface Hub, det finns NEC InfinityBoard, interaktiva skärmar som kan användas för dagliga pulsmöten eller ute på kontoren. Det är där vi tror att nästa steg kommer, en kombination av alla dessa möjligheter tillsammans, avslutar Per Andersson.

Rekommenderad läsning

Munskydd Ansiktsigenkänning

Igenkänning som funkar

11 jan 2021 digit

Munskydd har blivit mer regel än undantag och i takt med att allt fler skyddar sig, så har det uppstått utmaningar för ansiktsigenkänning. Men nu finns det en coronanpassad AI som kan känna igen ansikten, även när munnen och näsan är täckta.

Man I Orange Bygguniform Står På Solcell Och Fixar

Störst på förnybart

14 dec 2020 digit

Amazon är världens största köpare av förnybar energi. Det kommuniceras efter att bolaget investerar i ytterligare 26 vind- och solenergiprojekt, vilket totalt motsvarar 6,5 gigawatts.

Videomöte Teams 960640

Kontroll i Teams

8 sep 2020 digit

Nu lanserar Microsoft ytterligare en nyhet i Teams. Den nya funktionen spotlight innebär att mötesarrangören kan kontrollera vyn för samtliga deltagare.

Riksdag Sverige

Sveriges AI-miss

29 jun 2020 digit

Sverige har missat möjligheten att AI-utbilda korttidspermitterade under coronapandemin. Nu behöver vi som land få till en demokratisering av tekniken, fokusera hårt på tillämpningar och politiker med mer positiv inställning. Det menar Daniel Akenine, Microsoft och Luka Crnkovic-Friis, Peltarion. 

Karolinska

Corona förändrade Karolinska

15 jun 2020 digit

När covid-19 kom till Sverige förändrades verkligheten för medarbetarna på Karolinska Universitetssjukhuset. Plötsligt krävdes ett stort antal virtuella mötesrum och it-avdelningen jobbade sju dagar i veckan för att hinna leverera. Pandemin har också gjort läkare och annan vårdpersonal mer mottaglig för ny teknik.

Pris Miljö Uppsala
video

Sverigebäst på miljö

15 maj 2020 digit

Världsnaturfonden WWF har utsett Uppsala till Sveriges bästa klimatstad 2020. I konkurrens med de andra finalisterna Växjö och Helsingborg vinner Uppsala bland annat för målen att bli fossilfria 2030 och klimatpositiva 2050.

maria och jesusbarnet på färgat glas i en kyrka.jpg
video

Digital kyrka i tiden

5 maj 2020 digit

Ökad efterfrågan på digitala gudstjänster och jourhavande präster är några effekter som Svenska kyrkan ser under rådande pandemi. När allt blir mer normalt hoppas samfundet på digitala lösningar för att boka dop och att alla 22 000 anställda ska ha tillgång till Office 365. 

flera gamla telefonlurar i luften i olika färger.jpg

Teams nu i Slack

2 apr 2020 digit

Slack närmar sig Teams och har lanserat en app som gör att användare kan ringa in till Temas. Intresset har hittills varit mycket stort.

färgglatt godis.jpg
video
Ett samarbete mellan Microsoft och Voister

MS bjuder på O365

25 mar 2020 digit

Antalet hemmajobbare i Sverige har fullkomligt exploderat i takt med coronavirusets utbredning. För att underlätta för all verksamhet erbjuder nu Microsoft kostnadsfri användning av Officepaket och därmed kan Teams bli navet för allt arbete på distans.