Sämst i klassen

stor-maskin-river-fastighet.jpg

Mindre än fyra av tio företag inom bygg och fastighet har en digitaliseringsstrategi. Detta trots att mer än sju av tio anser att digitaliseringen är viktig för det egna företaget enligt en studie av fyra olika sektorer. 

Siemens har låtit genomföra en undersökning bland 100 företagsledare i Sverige inom industrin, energisektorn, transportsektorn och bygg- och fastighetssektorn. I byggsektorn uppgav 73 procent att digitalisering är viktigt eller mycket viktigt för det egna företaget. Men bara 39 procent har en strategi för digitalisering. I de andra tre sektorerna varierar andelen som har en digitaliseringsstrategi mellan 41 och 57 procent. Siemens studie visar också att den digitala mognaden är låg inom bygg- och fastighetssektorn.

– Vi rekommenderar alla företag att ta fram en digitaliseringsstrategi. För Sverige är det viktigt att bygg- och fastighetssektorn gör det, på grund av dess stora samhällsekonomiska betydelse. Men vi ser också att det ger bygg- och fastighetsföretag stora möjligheter att öka sin lönsamhet, säger Johan Granton, divisionschef för Building Technologies på Siemens, i ett pressmeddelande.

Effektivare processer

För bygg- och fastighetssektorn är värdet av digitalisering störst för att förbättra produktiviteten genom att skapa effektivare processer, det svarar 83 procent. Lägst skattas värdet för att skapa nya affärsmöjligheter, 33 procent, och som en nödvändighet för innovation, 36 procent.

Undersökningen bland företagsledarna är en del av rapporten Från information till digital transformation – en rapport om digitalisering inom industrin, bygg- och fastighetssektorn, transportsektorn och energisektorn. Den bygger på 391 telefonintervjuer med nordiska företagsledare, varav 100 i Sverige, med kunskap om företagets digitaliseringsstrategi, såsom vd, CTO, CDO, CSO eller affärsutvecklare.

12 juni 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjöldledarskapFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT