Kristianstad säkrar med IoT

Livbojar och sophantering är några av de saker som kommer att bli uppkopplade via Lora. I Kristianstad jobbar verksamhet och it tätt tillsammans för att skapa nytta och kapa kostnader.

– Vårt fokus nu i Kristianstad kommun är utvecklingen av IoT. Vi har satt upp ett Lora-nät och kommer att köra ett antal piloter som vi identifierar tillsammans med verksamheten med målet att skapa verksamhetsnytta och besparingar. Det här är starten och sedan skalar vi upp, säger Mats Wemmenborn, it-strateg i Kristianstad kommun.

Hur kommer ni att jobba med ert Lora-nät?

– Just nu tittar vi mest på sophanteringen, ronderingen av bilar som hämtar på sopställen som inte fylls med en jämn hastighet, till exempel hos företag. Vi har mycket vatten i Kristianstad och vi tittar också på livbojar och möjligheten att regelbundet kontrollera att de är på rätt ställe.

Mikael, hur långt har ni kommit med kommunens e-tjänster?

– Vi har kommit ganska långt. Vi skiljer på interna e-tjänster, för våra medarbetare och anställda, och externa e-tjänster för medborgarna, där vi kommit längst. Där har vi drygt 100 e-tjänster, plus 40 för oss internt, säger Mikael Frick, projektledare it.

– Verksamheten ansvarar för kravställningen som vi bygger e-tjänsterna kring. Sedan ser vi till att verksamheten är med i utvecklingen och och sluttestar tjänsten som de sedan äger. I det läget går vi över till en support-funktion.

Mats, vilka e-tjänster tror du det kommer vara fokus på nästa år?

– Bygglov har vi haft i pipen länge och det kan hända nästa år. Hela stadsbyggnadsprocessen expanderar kraftigt. Sedan har vi bra interna e-tjänster som märks mest hos oss men som är en förutsättning för att driva kommunen så effektivt som möjligt. Här kommer vi också jobba vidare.

1 juni 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Elisabeth NoredigitFoto fredrik kron, adobestock

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning