Full koll på din it-miljö
Molntjänsten HPE InfoSight löser problem i din it-miljö utan att du märker det. Förutom att InfoSight är självlärande så tipsar tjänsten dig också om hur du kan nyttja hela kraften i dina it-produkter.
– Ett av de största bekymren man kan ställas inför när man har stora eller små it-avdelningar är att något i infrastrukturen slutar att fungera, och man vet inte var felet ligger eller varför det har hänt. Med det som på engelska kallas för predictable cloud analytics kan vi och våra kunder se exakt vad som har hänt i all hårdvara, och åtgärda problemet på några minuter, säger Stephan Andersson, säljchef hybrid it på HPE Sverige.
Loggar och metadata
Lösningen heter HPE InfoSight och är en cloudtjänst som samlar in metadata och loggar från all it-infrastruktur som kan finnas inom ett företags väggar. Det handlar om servrar, storage, nätverk, och hypervisorn.
I dagsläget samlar HPE in data från över 26 000 kunder som felsökes i realtid, varje sekund, 365 dagar om året. Alla data skickas upp i molnet där det korreleras med andra kunders system.
AI kopplas på
Ju fler som ansluter sig, desto bättre förutsägelser kan systemen göra, inte minst eftersom det finns en maskininlärningsalgoritm som arbetar i bakgrunden, och som lär sig hur olika fel brukar se ut och vad de brukar bero på, så att de snabbt ska kunna åtgärdas.
– Tack vare detta kan vi lösa våra kunders kommande problem utan att de måste anmäla det. Hela 17 av 20 supportärenden öppnas, löses, och stängs av oss, utan att kunden behöver kopplas in.
AI:n lär sig också att bedöma hur de infrastrukturer som fungerar bäst är sammankopplade, och dessa data kan sedan användas för at tipsa andra kunder om hur de kan få ett bättre flyt i sina system.
– Hela det här proaktiva arbetet för att underhålla och upprätthålla stabiliteten i en hel infrastruktur är vi ensamma om i hela branschen att kunna göra, säger Stephan Andersson.
Förhindrar buggspridning
När all mjukvara patchas eller uppdateras finns det alltid en liten risk för buggar; buggar som inte nödvändigtvis uppstår för alla, men som kanske ger sig till känna beroende på hur din it-miljö är uppbyggd.
Då blockar InfoSight uppdateringar i miljöer som i kraft av sin sammansättning ligger i riskzonen för att råka ut för dessa buggar. Även detta är förstås sådant som AI:n i systemet lär sig av de system där olyckan har varit framme.
– Till syvende och sist handlar den här kostnadsfria tjänsten om att göra våra kunders datacenter självkörande, självläkande, och självoptimerande. It-avdelningar ska ägna sig åt att det som är viktigt för deras verksamheter och utveckla nya tjänster, utan att behöva sitta och felsöka dagarna i ända. Det är i förlängningen den största vinsten för de som är anslutna till InfoSight, säger Stephan Andersson.
Läs mer om ämnet: