Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

3D och sensorer på väg till Danmark

3D-teknik, sensorer och liknande upplägg som Stockholms vägtullar skapar nya intjäningsmodeller för Öresundsbron. Och parallellt sker arbetet med att öka integriteten, inte minst med tanke på GDPR, när allt fler bilar blir uppkopplade.

– Just nu har vi precis avslutat en ny implementation av en ny betalstation. Vi ser bilen i en 3D-vy när den kommer körande till betalstationen så vi ska kunna mäta exakt hur lång den är och du betalar för längden på bilen. Det gör att träffsäkerheten på klassificeringen blir mycket högre. Vi har också lagt på teknik där vi fotograferar nummerskylten som gör att man kan teckna avtal med oss endast genom nummerskylt, säger Martin Karlsson, CIO för Öresundsbron.

Vilket system hade ni tidigare?

– Innan hade vi ljusgardiner där man passerar en punkt och en annan, för att sedan mäta hur långt det blir. Det skapade en del komplikationer. Hur hanterar du en bil med en kanot på taket? Hur lång är den? Eller hur hanterar du en bil med en påhängd cykel? Nu går det att klassificera en bil med 99 procents säkerhet, säger Martin Karlsson, CIO på Öresundsbron. 

Vad är de stora utmaningarna när man ska digitalisera en bro?

– Den stora utmaningen är att hitta rätt projekt så vi kan driva ner våra underhållskostnader. Just nu tittar vi på ett pilotprojekt för våra spårväxlar och hur vi med hjälp av sensorer kan mäta luftfuktighet, temperatur och vibrationer för att se ett mönster när de börjar komma till en punkt där de går sönder. Samlar vi sedan in all den datan så kan vi slå på lite intelligens som kan leta efter samma mönster. Så nästa gång spårväxeln är på väg att gå sönder kan vi få en liten röd flagga och teknikerna kan fixa det innan den helt är paj.

Så på samma sätt som hem och städer blir smarta så blir även broar smarta?

– Ja, på bron har vi nästan 1 000 sensorer som samlar in bland annat väderdata, temperaturer och fläktarna. Om vi kan koppla upp alla dem och samla in all den datan så kan vi få till ett mycket bättre underhåll, samtidigt som vi driver ned kostnaderna.

Om du tittar lite framåt, hur ser du att bron kan utvecklas ännu mer?

– Idag har vi en fysisk barriär när vi kör över bron men i framtiden tror vi på ett så kallat free flow. När du kör in och ut i Stockholm så blir du fotograferad och får en räkning hem och det tror jag också att vi kommer att ha en liknande variant av.

– Samtidigt kommer bilarna vara uppkopplade, vilket innebär att vi kan se när någon kört förbi den sista avfarten i Sverige och är på väg till bron. Då kan vi guida dem vart de ska köra, var det är minst kö, samtidigt som vi vet vilka de är och hur mycket vi ska ta betalt. Vi kan också passa på att locka med erbjudanden från andra sidan sundet och uppmana till att de kommer tillbaka och kör igen.

Vilka säkerhetsaspekter finns det om man har data om bilar som ska köra över?

– Det finns absolut en del säkerhetsaspekter, vilket ju också går ju hand i hand med GDPR. Vi får se till att ha en rimlig mängd data som vi samlar på oss för att kunna ge en bra upplevelse, samtidigt som vi bibehåller deras integritet.

4 juni 2018 Reporter Tim Leffler digit Foto Fredrik Kron, Adobestock

Rekommenderad läsning

Sveriges Digitaliseringskommun 2021

Digitaliseringskommun 2021 – här är de nominerade

20 maj 2021 digit

Vartannat år utses Sveriges Digitaliseringskommun, det vill säga den kommun som har lyckats bäst med att använda digitaliseringens möjligheter. De sex nominerade kommunerna är Landskrona, Malmö, Sundsvall, Södertälje, Upplands-Bro och Växjö.

Digidrick För Bättre Vatten

Säkert vatten med DigiDrick

19 maj 2021 digit

Produktion av dricksvatten är en allt större utmaning för många kommuner. Med projektet DigiDrick har tunga producenter samarbetat kring utvecklingen av smarta drift- och beslutsstöd för säkrad vattenproduktion.

Ot, It, Ehandel, Inwido, Fönster Från Inwido På Fastighet I Stockholm

OT och smarta fönster för Inwido

18 maj 2021 digit

OT och it som utvecklas tillsammans, trots stora skillnader för respektive livscykel är fokus för dörr- och fönstertillverkaren Inwido. Bolaget arbetar dessutom på smarta it-lösningar i sina produkter och för att hitta synergier för de 29 bolagen i koncernen.

Spot Lkab

LKAB tar hjälp av Spot

29 apr 2021 digit

LKAB satsar på moln, AI och data, bland annat genom en AI-lösning som identifierar slaggbildning och robothunden Spot som ska trygga medarbetarnas säkerhet i gruvorna. Målet är ett smartare bolag och att vara koldioxidfritt 2045.

Smart City
video
Ett samarbete med HPE

Edge till moln med HPE

22 apr 2021 digit

HPE Ezmeral kör, hanterar och säkrar appar och data från edge till molnet. I en hybrid, decentraliserad värld kan du fokusera på AI och innovation medan HPE, med datafabriker och containrar, gör grovjobbet i bakgrunden.

Amerikanska Flaggan Och Kinesiska Eu Flaggan Målade Lite Coolt

Googles krav på USA

13 apr 2021 digit

Google anser att USA måste inleda samtal med EU om framtidens digitala handel och dataskydd länderna emellan. Utan ett gemensamt avtal finns det risk att länderna skapar egna handelskontrollerade regler kring alltifrån dataskydd till AI.

Aruba Säkert Nätverk
video
Ett samarbete med HPE

Säkra näten med Aruba

26 mar 2021 digit

Aruba ESP ger ökad kontroll över alla uppkopplade enheter och användare. På så sätt kan transformationen med distansarbete, IoT och affärsnära analys förenklas för både företag och offentlig sektor. 

Folk På Stan Telia Anonymdata

Telias data planerar samhället

17 mar 2021 digit

Telia använder anonymiserad data för samhällsplanering. Datan hjälper kommuner att bli mer hållbara och ger en koll på hur befolkningen följer restriktioner under pandemin. 

Person Med Röd Jacka Susar Fram På Damcykel

Data driver Södertälje

1 mar 2021 digit

Södertälje satsar på datadrivna beslut med hjälp av AI, IoT och öppen data. Uppkopplade papperskorgar och parkeringsplatser samt sensorer som mäter snödjup och antalet cyklister ska förenkla tillvaron för både medborgare och anställda.