Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Zenuitys big data-lösning hyllas

Robert Tapper och Martta Lystila från Zenuity tog emot priset Trailblazer award av Michael Dell under inledningen av Dell Technologies World. Bolaget kommer att samla in och hantera 4,4 petabyte data per månad, vilket kräver en helt ny teknik.

Text Elisabeth Nore Foto Fredrik Kron 2 maj 2018 digit

 Zenuity och Volvo Cars har fått det fina priset Trailblazer award av Michael Dell och Dell Technologies. Vi fick priset för vårt innovativa sätt att nyttja Dell EMC:s teknologi, säger Robert Tapper, IT operations manager på Zenuity.

Vad är bakgrunden till att ni använder tekniken Virtustream?

 Vi jobbar ju med att få bilar att bli självkörande och behöver samla in stora mängder data för att analysera. Vi kommer att samla in 4,4 petabyte data per månad som vi måste kunna lagra och hantera och därför väljer vi den här tekniken.

Läs mer: Dell EMC sår IoT-frön

Med på scenen var också din kollega Martta Lystila från Silicon Valley. Hur kommer det sig att ni finns där?

 Det är ett nystartat kontor sedan fyra veckor och Martta kommer att vara chef för kontoret. Vi har etablerat oss i Silicon Valley är för att se vad som händer på marknaden, scouting helt enkelt. Google, Uber och många andra finns ju alldeles i närheten.

Michael Dells motivering

“To manage both the rapid growth of unstructured data and comply with stringent regulatory requirements, Volvo Cars and Zenuity worked with Dell EMC and Virtustream to implement an end-to-end solution, including storage, backup, servers, networking and security, as a managed service, ultimately reducing operational risk and complexity while accelerating the time to value.”

Vad är nästa steg för självkörande bilar?

 Nästa steg för oss blir att använda den här lösningen i vår produktionsmiljö och att analysera datan. Vi ska samla in one million miles (1,6 miljoner kilometer). Det är den mängd data som behövs för att göra vettiga simuleringar och bedöma om koden är tillräckligt bra. Det ska motsvara de vanligaste trafiksituationer, oavsett var man befinner sig i världen. Så vi samlar in data i bland annat Tyskland, Sverige och USA.

Så när har vi den riktigt smarta självkörande bilar?

 Det beror hur man definierar självkörande. Det finns ju olika nivåer från ett till fem och det som vi arbetar med nu är nivå tre som innebär en smartare bil som hjälper föraren att köra. Vi planerar att leverera den första bilen 2021 till vår kund, Volvo Cars.

Läs mer: Teknik som utvecklar människan

 Det som man oftast tänker på när det gäller självkörande bilar är nivå fem och som egentligen är en robottaxi, det vill säga ett självkörande fordon som saknar ratt. Vi planerar för en sådan lansering 2025.

Rekommenderad läsning

Drapperad Kinesisk Flagga

Geelys nya partner

12 jan 2021 digit

Bilkoncernen Geely ska starta ett nytt bolag tillsammans med techbolaget Baidu som driver Kinas största sökmotor. Tillsammans ska de utveckla elektrifierade fordon.

massa skrotade bilar på hög.jpg
video

Inga fler krockar

27 feb 2020 digit

Forskare kan vara ett steg närmare att lösa problemet med hur stora flottor av självkörande bilar inte ska krocka med varandra eller orsaka trafikstockningar. Nyckeln är decentraliserade algoritmer.

bilar-parkering-.jpg

FOI styr trafiken

17 feb 2020 säkerhet

Över tre miljoner uppkopplade fordon har hitintills fått återkallas på grund av bristande säkerhet. FOI har nu gjort en sammanställning över säkerhetskrav och bestämmelser för att underlätta för beslutsfattare inom fordonsindustrin. 

två killar på boliden med en platta i en gruva.jpg
video

BI gör Boliden bättre

16 dec 2019 digit

Boliden tar hjälp av Power BI för att få struktur och koll på all data. I kombination med plattor i gruvorna är planen att verktygen ska förbättra bolagets processer och även vara ett stöd för medarbetarna att ta nya digitala kliv.

olika taxibilar står parkerade utanför hämtzon.jpg
video

Hejdå taxichaufför

9 dec 2019 digit

Om fem år finns robotiserade taxibilar i våra storstäder och bilar som kan parkera själva. För att självkörande bilar ska kunna hantera alla situationer krävs fortfarande många år för att testa tekniken. Det menar Jonas Ekmark, Zenuity.  

ikea-shop-front.jpg

3D-printat på Ikea

6 dec 2019 digit

Det finns mycket att vinna med 3D-printade metalldelar till industrins tillverkningsmaskiner. För Ikea ökar kvaliteten i tillverkningen med 20 procent, samtidigt som förbrukningen av kylvatten minskade med 86 procent. Det visar forskning vid Örebro universitet.

tre olika mogna tomater på rad.jpg
video

Det AI-mogna sjukhuset

26 nov 2019 digit

Cleveland Clinic i Ohio rankas ofta som USA:s bästa sjukhus. Sedan fem år tillbaka drivs deras förändringar av data och AI-analyser, och efter att ha förbättrat organisationens finansiella och organisatoriska delar, står nu de kliniska verksamheterna på tur.

kobolt-960640.jpg

Volvo Cars spårar kobolt

13 nov 2019 digit

Volvo Cars ska med blockkedjeteknik spåra mineralen kobolt, som bland annat används i batterier. Med hjälp av tekniken hoppas bolaget kunna sluta använda kobolt från konfliktområden och där det förekommer barnarbete. 

flicka-960640.jpg

Dataanalys mot ebola

24 okt 2019 digit

En ny matematisk modell kan göra det enklare att förutse var ebola kommer att bryta ut härnäst. Forskare använder modellen för att analysera data på klimatförändringar, markanvändning, befolkningstillväxt och fattigdom för att upptäcka risker innan de uppstår.