Zenuitys big data-lösning hyllas

Robert Tapper och Martta Lystila från Zenuity tog emot priset Trailblazer award av Michael Dell under inledningen av Dell Technologies World. Bolaget kommer att samla in och hantera 4,4 petabyte data per månad, vilket kräver en helt ny teknik.

 Zenuity och Volvo Cars har fått det fina priset Trailblazer award av Michael Dell och Dell Technologies. Vi fick priset för vårt innovativa sätt att nyttja Dell EMC:s teknologi, säger Robert Tapper, IT operations manager på Zenuity.

Vad är bakgrunden till att ni använder tekniken Virtustream?

 Vi jobbar ju med att få bilar att bli självkörande och behöver samla in stora mängder data för att analysera. Vi kommer att samla in 4,4 petabyte data per månad som vi måste kunna lagra och hantera och därför väljer vi den här tekniken.

Läs mer: Dell EMC sår IoT-frön

Med på scenen var också din kollega Martta Lystila från Silicon Valley. Hur kommer det sig att ni finns där?

 Det är ett nystartat kontor sedan fyra veckor och Martta kommer att vara chef för kontoret. Vi har etablerat oss i Silicon Valley är för att se vad som händer på marknaden, scouting helt enkelt. Google, Uber och många andra finns ju alldeles i närheten.

Michael Dells motivering

“To manage both the rapid growth of unstructured data and comply with stringent regulatory requirements, Volvo Cars and Zenuity worked with Dell EMC and Virtustream to implement an end-to-end solution, including storage, backup, servers, networking and security, as a managed service, ultimately reducing operational risk and complexity while accelerating the time to value.”

Vad är nästa steg för självkörande bilar?

 Nästa steg för oss blir att använda den här lösningen i vår produktionsmiljö och att analysera datan. Vi ska samla in one million miles (1,6 miljoner kilometer). Det är den mängd data som behövs för att göra vettiga simuleringar och bedöma om koden är tillräckligt bra. Det ska motsvara de vanligaste trafiksituationer, oavsett var man befinner sig i världen. Så vi samlar in data i bland annat Tyskland, Sverige och USA.

Så när har vi den riktigt smarta självkörande bilar?

 Det beror hur man definierar självkörande. Det finns ju olika nivåer från ett till fem och det som vi arbetar med nu är nivå tre som innebär en smartare bil som hjälper föraren att köra. Vi planerar att leverera den första bilen 2021 till vår kund, Volvo Cars.

Läs mer: Teknik som utvecklar människan

 Det som man oftast tänker på när det gäller självkörande bilar är nivå fem och som egentligen är en robottaxi, det vill säga ett självkörande fordon som saknar ratt. Vi planerar för en sådan lansering 2025.

2 maj 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Elisabeth NoredigitFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng