Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Två av tio förstår GDPR

healthcare-ai-gdpr-960640.jpg

Majoriteten av Sveriges befolkning är positiv till att myndigheter digitaliseras men tveksamma till att AI ska utföra arbetsuppgifter. Det visar en undersökning från Tieto, som även uppger att bara 20 procent av de tillfrågade förstår vad GDPR innebär.

– Diskussionen om AI har till stor del kretsat kring jobb som försvinner, när vi istället borde fokusera mer på hur tekniken kan hjälpa oss att vässa välfärden. Här behöver näringsliv, akademi och myndigheter samverka för att tydligare förklara hur AI kan komplettera våra mänskliga förmågor i syfte att skapa ett smartare samhälle med bättre tjänster för medborgarna, säger doktor Christian Guttmann, AI-forskare och globalt ansvarig för AI-utveckling och innovation på Tieto.

Läs mer: Sista skoltipsen inför GDPR

Det är Tieto som gjort undersökningen där 1 000 svenskar fått svara på vad de tycker om digitaliseringen i landet. Den visar att 70 procent är allmänt positivt inställda till digitaliseringen inom offentlig sektor. Men vad gäller införandet av AI är folk inte lika säkra. Där är 30 procent positiva till att AI kan göra uppgifter som tidigare gjorts manuellt, medan 36 procent är negativa.

Läs mer: Tre skoltips inför GDPR

Låg GDPR-kunskap

Deltagarna i undersökningen fick även, i och med GDPR:s kommande inträde, svara på säkerhets- och integritetsfrågor. Sju av tio personer ansåg att det är viktigt att veta vilken data som finns sparad om dem samt hur den används. Däremot var bara fyra av tio personer trygga med myndigheternas datahantering, och endast två av tio förstod innebörden av nya dataförordningen.

Läs mer: Voister förklarar GDPR

 För verksamheter som jobbat hårt med att möta de nya kraven kan GDPR börja kännas lite uttjatat. Men att den absoluta majoriteten av medborgarna fortfarande inte är insatt i hur deras rättigheter stärks pekar på ett informationsgap som bör tas på allvar. De organisationer som lyckas utveckla den digitala upplevelsen genom att erbjuda användarna enkla sätt att få tillgång till sin personliga data kommer att vinna kraftigt i förtroende, säger Maria Nordgren, chef inom it-säkerhetstjänster på Tieto.

8 maj 2018 Uppdaterad 9 maj 2018 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto adobestock

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt