Sensei gör Adobe AI-smart
Nu implementeras AI i alla Adobes produkter. Genom den intelligenta assistenten Adobe Sensei försvinner de tråkiga momenten för användaren som nu istället kan fokusera fullt ut på att nyttja sin kreativitet.
Adobe Sensei är en fullfjädrad plattform av hela företagets intelligenta ramverk. Men alla kreatörer kan vara lugna, ni kommer inte att bytas ut mot AI utan Sensei ska bli ett nytt samarbete mellan människa och maskin.
– Under renässanstiden, för cirka 500 år sedan, kunde Leonardo da Vinci skapa Mona Lisa men också en maskin som var någon sorts förversion till en helikopter. Han kunde splittra sin hjärna i det artistiska och det teknologiska och det var då man på riktigt började utforska båda dessa saker ihop.
– Nu under 2000-talet sker ytterligare en teknologisk renässans där människa och maskin samarbetar. Där hamnar vi som mjukvaruföretag i ett gränsland mellan konst, vetenskap, innehåll och data, säger Johan Lopes Helgesson, teknisk arkitekt på Adobe.
AI i Photoshop har implementerats sakta men säkert under ett antal år.
– Tar man i Photoshop en blomma från mitten av bilden och sätter den högre upp utan att lämna något spår efter sig, så ligger det maskininlärning bakom. Det har vi använt i flera år. Men nu kommer nästa nivå i vår AI-satsning och det är Adobe Sensei.
Verkar inom tre områden
Johan Lopes Helgesson, teknisk arkitekt på Adobe.
Sensei kommer för Creative Cloud-kunder att finnas integrerat i alla Adobes produkter och verka inom tre olika områden. Det första är datoriserad kreativitet, vilket kan vara att man tar bort återupprepande onödiga ljud från en video i Adobe Premiere, med hjälp av bland annat en viss form av ansiktsigenkänning och algoritmer baserade på tusentals timmar sparat material.
Ett annat område är upplevelseintelligensen. Nu när allt mer handlar om upplevelser och kundfokus så ska Sensei kunna personalisera sin lösning helt efter dig genom att se bland annat var du befinner dig.
Att förstå själva innehållet är den sista delen. För att vara en kreativ partner eller en intelligent assistent så måste Sensei förstå innebörden av en viss broschyr eller kampanj. Där kan machine learning hjälpa till att hela tiden bli smartare.
Tanken från Adobes håll är att ta bort det tråkiga i to do-listan för användarna. Människan ska istället fokusera på det som driver projekt framåt.
– Vi vill flytta bort roboten från personen, inte byta ut personen mot roboten, helt enkelt. Vi har flippat runt bokstäverna på AI och säger istället IA, intelligent assistent.
Kan utvecklas vidare
Johan Lopes Helgesson ser också enorma utvecklingsmöjligheter med Sensei. Då Adobe satsar mycket på djupinlärning så innebär den eskalerande mängden data en allt smartare intelligent assistent. Ett exempel på det är bildtjänsten Adobe Stock där 5 000 nya foton läggs upp varje dag, som prenumeranter kan köpa och använda.
– Då kanske du undrar, vad har Adobe Stock med Sensei att göra? Jo, eftersom alla foton som köps hem i Adobe Stock läggs upp i vår molnplattform så tränas Sensei upp med massvis av anonymiserad data i miljarder analysflöden.
– Så om du skickar in ett foto till Adobe Stock som sedan blir populärt, så kan Sensei ta data, samla, kategorisera, titta på ISO-värden, filter och så vidare. Då förstår AI vad ett populärt foto är och vad ett sådant ofta har för egenskaper. Då kan vi komma till ett stadie där intelligensen blir smartare än fotografen eller konstnären och kanske direkt återkommer med kritik för att göra fotot mer populärt. Det finns idag oändliga utvecklingsmöjligheter inom detta område, avslutar Johan Lopes Helgesson.
Läs mer om ämnet: