Renovas gröna portal
I fjol hanterade kommunägda Renova 1 480 000 ton avfall och återvinningsmaterial. Ett arbete som inte bara resulterar i fjärrvärme i Västsverige, utan också mycket kunskap om återvinning. Kunskaper som nu kommer många till del genom en uppskattad kundportal, berättar Mikael Borgman, it- och projektchef på Renova.
– Vi har byggt en kundportal med grundidén att hjälpa våra kunder att hantera sitt hållbarhetsarbete enklare och smartare – från antal kärl och uppföljningar för att styra hållbarhetsarbetet som en del av den dagliga verksamheten, till hållbarhetsredovisningar. Vi levererar snygg information som ska vara enkel att hantera och inte ta lång tid.
– Kanske kan man tycka att ett företag som behandlar avfall inte har så mycket att tillföra om hållbarhet, men i själva verket har vi mycket information om våra kunder som de kan ha nytta av i såväl sitt operativa som i sitt strategiska hållbarhetsarbete. Till exempel för att planera och kanske minska företagets avfallsströmmar.
Hur ser kundernas intresse ut?
– De är väldigt intresserade. Dels för att vi nu är tillgängliga 24/7 och 365 för att beställa hämtningar och containrar. Det är viktigt för vi jobbar med många olika verksamheter som inte bara fungerar på kontorstid, från restauranger till processindustri och mycket annat. Vi ser också ett väldigt stort intresse för hållbarhetsstatistik och uppföljningar.
– Det har blivit en väldigt kunddriven process som också omfattar andra grupper. Nu har våra säljare och kundservice ett uppskattat verktyg för dialog med kunderna om frågor som tidigare kanske varit lite abstrakta. Vår utmaning nu är att hantera alla önskemål från många olika kundkategorier och lägga upp en plan för hur vi ska prioritera.
Har ni ett slutmål för arbetet?
– I slutänden är målet en hållbar planet. Det är stort men en del av vårt uppdrag som företag.
Läs mer om ämnet: