IoT utvecklar skolan
Det Vinnova-finansierade projektet IoT Hub Skola ska via sensorer och data samla in imformation och på sikt kunna förändra skolans miljö både för elever och lärare.
– Genom att utnyttja möjligheterna som IoT för med sig blir det möjligt att förstå lärprocesser mer detaljerat och fördjupat än idag. Data via IoT och andra datakällor i kombination med god visualisering gör det möjligt att se processer på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. Samtidigt kommer vi, med hänsyn till elevers och skolpersonals integritet, hela tiden göra en avvägning av den mängd data vi samlar in och den nytta data har, säger Carl Heath, ledare av projektet och ansvarig för digitalisering och lärande på Rise.
I arbetet ska Rise ta hjälp av sensorer, högfrekvent mätning och analyser i syfte att bygga ny kunskap hur undervisning sker, hur skolan är organiserad och därmed bidra till skolans och elevernas utveckling.
– Om du till exempel skriver matteprov i ett klassrum med buller utanför så kommer det påverka resultatet. Om vi samlar in data om buller i olika klassrum och ser olika nivåer under olika tider på dagen kan man kanske lägga schema efter det, säger Åsa Blide Larsson, utvecklingsledare i Kungsbacka kommun.
Arbetet kommer att ske genom tre olika processer som körs parallellt:
- Ökad kunskap och förståelse om strategi, standardisering, modeller och juridik.
- Alternativ testing och analys.
- Utveckling och upprättandet av en IoT-hubb för skolan.
Projektet sker i samverkan mellan Rise, Kungsbacka, Västervik, Lidingö, Skellefteå, NTI-gymnasierna, Stockholms Universitet och Microsoft. Det startar till sommaren och pågår under tre år med en budget på 24 miljoner kronor.
Läs mer om ämnet: