GDPR stor konkurrensfördel
Med bara ett fåtal veckor kvar till 25 maj när GDPR, EU:s nya dataskyddsförordning, träder i kraft finns det gott om tips för hur småföretagare ska förbereda sig. Nu lyfter branschorganisationen Företagarna affärsnyttan i ett gott GDPR-arbete.
– När jag är ute och pratar om GDPR så börjar jag alltid med att understryka möjligheterna till att skapa affärsnytta. Ett företag som blir bäst i klassen på regelrätt personuppgiftshantering kommer att vinna sina befintliga såväl som potentiella kunders förtroende, säger Hampus Löwstedt, jurist på Företagarna i ett pressmeddelande.
Integritet en USP
Förordningen syftar framförallt till att stärka skyddet för behandlingen av enskildas personuppgifter. Det innebär exempelvis att företag måste informera de personer vars uppgifter läggs in i ett kundregister. Hampus Löwstedt vill göra företagen medvetna om den affärsmässiga nyttan med alla förberedelserna inför den 25 maj.
– Många värnar om sin integritet, och om du kan visa på ett ansvarsfullt agerande med personuppgifter, ja då kan det bli just den faktorn som får en potentiell kund att fatta beslutet att köpa en tjänst från ert företag, istället för en konkurrent. Som företagare kan du alltså skapa en konkurrensfördel genom att vara compliant. Kunder med stort förtroende är dessutom mer lojala och kan vara otroligt viktiga ambassadörer för ett företag.
Uppskattat av investerare
Men den potentiella affärsnyttan stannar inte enbart vid möjlighet till en växande och lojal kundbas, den sträcker sig hela vägen fram för den som överväger en bolagsförsäljning.
– För den som är på väg att sälja sitt bolag och letar investerare kommer det att vara guld värt i investerarens ögon om ni i en granskning av bolaget kan visa upp en god personuppgiftshantering. Det innebär en god försäkran om att bolaget inte riskerar att åläggas framtida sanktionsavgifter.
Läs mer om ämnet: