WannaCry flyger vidare

stort passagerarflygplan påväg att lyfta i solnedgång.jpg

WannaCry-malwaret kan ha nästlat sig in hos flygjätten Boeing. I skrivande stund ska dock läget vara under kontroll.

– Malwaret sprider sig snabbt utanför North Charleston och jag hörde precis att produktionen kan ha gått ner. Vi håller på att kontakta i princip varenda enhetschef på Boeing, skriver senioringenjören Mike VanderWel i ett internmejl på företaget, rapporterar The Seattle Times.

Under kontroll

Det var i förra veckan som världens största flygplanstillverkare ska ha blivit utsatta för ett mjukvaruangrepp i form av malwaret WannaCry. North Charleston är en stad i South Carolina i USA där Boeing har en av sina stora flygplansfabriker.

Läs mer: IoT är årets största hot

Medarbetare Mike VanderWel varnade och såg av sitt mejl-utskick att döma det värsta för ögonen, och ryktet spreds bland både personal och passagerare. Men redan under onsdagskvällen var läget mer eller mindre under kontroll, enligt Boeings kommunikationschef Linda Mills.

Läs mer: Voister förklarar Ransomware

– Vi har gjort en slutgiltig bedömning och sårbarheten drabbade bara ett fåtal maskiner. Vi har distribuerat mjukvaruuppdateringar och ingen av vår produktion kom till skada, säger hon.

Ingen fara i luften

Skulle en kommersiell flight kunna drabbas av WannaCry? Det tror inte Jake Williams, grundare av cybersäkerhetskonsultföretaget Rendition Infosec.

– Jag tror inte någon flygmaskin kör Windows eftersom det helt enkelt inte passar sig i det systemet. Det är inte lämpligt för applikationer som kräver konsekvent tillgänglighet i realtid utan dröjsmål, eftersom liv är beroende av det, säger han.

Läs mer: Så attackerade WannaCry världen

Däremot tror han att WannaCry fortfarande dröjer sig kvar där ute, bland annat eftersom alla inte har gjort de uppdateringar som Windows rekommenderade när de största WannaCry-attackerna ägde rum i maj förra året. Och det kan drabba produktionslinjer som använder Windows Embedded, ett slags operativsystem för inbyggda system som GPS-navigatorer eller mobiltelefoner.

– Jag har sett tre stopp de senaste sex månaderna hos andra företag, och jag tror inte att det här kommer att vara det sista. Därför måste man vara noga i sina förberedelser, säger han.

3 april 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflersäkerhetFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng