Här startar nya it-myndigheten

fem-fina-hus-i-sundsvall-med-sno.jpg

Den första september ska en myndighet för digitalisering av den offentliga sektorn slå upp dörrarna i Sundsvall. Uppdraget är bland annat att samordna, utveckla, förvalta och tillhandahålla en nationell digital infrastruktur för den offentliga sektorn.

− För att kunna ta tillvara på de besparingar och de positiva effekter digitaliseringen bidrar till behöver styrningen och samordningen i den offentliga sektorn stärkas och där kommer den nya myndigheten spela en viktig roll. I slutändan handlar det om att effektivisera offentliga verksamheter, förenkla privatpersoners vardag och främja innovation och deltagande i samhället, säger civilministern Ardalan Shekarabi i ett pressmeddelande.

I budgetpropositionen för 2018 aviserade regeringen flera satsningar för att öka takten i digitaliseringen av det offentliga Sverige. En av nyheterna var myndigheten som nu inrättas och som ska stötta andra myndigheter, kommuner och landsting i digitaliseringsarbetet.

Som förberedelse tillsätter regeringen en organisationskommitté som leds av Bengt Kjellson, idag generaldirektör för Lantmäteriet. Organisationskommitténs uppdrag blir att föreslå och vidta de åtgärder som krävs för att myndigheten ska kunna inleda sin verksamhet. Under de första åren kommer den ha cirka 50-60 anställda.

12 mars 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigitFoto adobestock

Voisters nyhetsbrev

SENASTE NYTT