Ikeas hållbara paket
Ungefär 900 miljoner människor besöker Ikeas varuhus varje år. De platta paketen som kommer med hem innehåller inte bara omtyckt design och inredning utan också ett långtgående engagemang i hållbarhet.
Det sägs att Per Albin Hansson byggde folkhemmet och att Ingvar Kamprad möblerade det. Frågan är om inte Ikea dessutom gör hemmen i 29 länder betydligt grönare. Idag är till exempel 100 procent av bomullen och 77 procent av träråvaran i företagets produkter resultatet av hållbar odling och avverkning. Ändå är det bara toppen av ett isberg.
– Att ta hand om människor och miljö är självklar del av det Ikea gör och inte något vi vill slå oss för bröstet för. Därför brukar vi inte heller prata så mycket om vårt hållbarhetsarbete som bland annat omfattar energieffektivitet, återvinning, transporter och en mer cirkulär affärsmodell. Vår vision är att göra vardagen bättre för många och hållbarhet är kärnan i den visionen, säger Kristín Grímsdóttir, ansvarig för Sustainable IT på Ikea.
Atea Sustainability Focus
Kristín Grímsdóttir är en av medlemmarna i Atea Sustainability Focus Advisory Board.
Atea Sustainability Focus är ett initiativ för att öka hållbarhetsarbetet inom it-branschen i Norden där alla verksamma uppmanas att komma in med förslag till förbättringar inom branschen.
ASF Advisory Board prioriterar förslag och tar dem vidare till den globala branschorganisationen Responsible Business Alliance.
Läs mer: Ikea kapar köer med mobila enheter
– Hållbarhet är en fråga om medvetet, värderingsstyrt ledarskap på alla nivåer. Målet är att skapa värde för människor – kunder, medarbetare, leverantörer – för samhällen där vi har verksamhet, samt för miljön och vår affär. För att uppnå det behöver vi alla kunna ta medvetna beslut i vårt dagliga arbete.
Tre fokusområden
Healthy and Sustainable Living, Circular och Climate positive och Fair & Inclusive är tre change drivers där Ikea vill skapa förändring.
– Våra interna diskussioner om förbättring och utveckling kretsar mycket kring hållbarhet. Vi drar oss inte för att prova det som ingen gjort förut. Jag känner en stor stolthet över vårt genuina engagemang i hållbarhet.
Läs mer: "Vem har råd att inte vara hållbar?"
It är ett område där Kristín Grímsdóttir ser tydliga möjligheter för hållbara förbättringar.
– Att ha gröna datahallar, ta ansvar i våra inköp, använda grön el, ta hand om vår e-waste och skapa bra relationer med våra leverantörer för ökad transparens är viktigt för oss och där vill vi göra ännu mer. Vi vill jobba för genuint hållbart värdeskapande och förstå hur våra handlingar skapar en bättre vardag för människor eller bättre förutsättningar för vår planet.
Läs mer: Rena hav med hållbarhetskrav
Läs mer: Nu ska branschen bli hållbar – på riktigt
Vad betyder transparens för Ikeas arbete med hållbarhet?
– I vårt hållbarhetsarbete vill vi vara öppna, transparenta och inbjuda till samarbeten. Vi tror på att göra saker tillsammans. Vi gör mycket som är bra men vi har fortfarande mycket kvar att göra för att känna oss nöjda. Vi ser inte sårbarhet som en svaghet utan tvärtom - att visa sina brister kan lyfta fram andra som är bättre än vi och där kan vi jobba tillsammans. Att hjälpa varandra för att tillsammans skapa något värdefullt är mångfald för oss.
Modiga beslut
Nu står Ikea inför en nyorienteringsfas som är ett resultat av förändrade kundbeteenden och -förväntningar samt hur världen förändras med teknikens utveckling. Förändring kan vara svårt och då är det lockande att välja minsta motståndets lag.
Läs mer: Det sjuder i hemmet
Läs mer: Hållbart hela vägen för Malmö
– Det är i mycket en fråga om mindset för det är mänskligt att försöka hitta det trygga och bekväma. Då kan det vara en utmaning att välja att investera i hållbarhet och inte bara se till sänkta kostnader. En av våra största utmaningar under överskådlig tid är fortsätta ta modiga beslut och inte slå oss till ro med det vi redan åstadkommit, avslutar Kristín Grímsdóttir.
Läs mer om ämnet: