AI ersätter personal på Zalando

två tjejer i en klädbutik håller i varsitt plagg och den ena av dem tar en selfie på sig och sin kompis.jpg

Europas ledande onlinebutik ersätter uppemot 250 anställda på sin marknadsavdelning med AI. Samtidigt meddelar Zalando att flera tusen nya medarbetare ska rekryteras, bland annat utvecklare och dataanalytiker.

– Vi har noggrant övervägt det här beslutet och kommer säkerställa att vi hittar lämpliga individuella lösningar för alla berörda. Vi kommer erbjuda heltäckande assistans för alla dem som på sikt kommer att behöva lämna företaget, säger Mortiz Hahn, verksamhetsansvarig för utbud och efterfrågan på Zalando, till sajten Essential Retail.

Det är framförallt personal som arbetar med reklam och försäljning på Zalandos marknadsavdelning som berörs av uppsägningarna. Än så länge har man inte avslöjat när varslet kommer att äga rum men man har kommunicerat att det handlar om ett skifte där personliga produkttips ska effektiviseras med hjälp av artificiell intelligens.

– Vi har redan en personifierad e-shop, där våra 23 miljoner kunder får 23 miljoner unika upplevelser när de besöker oss. Det blir därför naturligt att ta ett liknande steg för vår marknadsavdelning, saäger Moritz Hahn.

2 000 nya medarbetare

På det hela taget förbereder sig däremot inte Zalando tunna ut sin arbetsstyrka utan tvärtom räknar man med att behöva uppemot 2 000 nya medarbetare att addera till de idag totalt 15 000 anställda – där de flesta ska sitta på det nya huvudkontor som man nu håller på att bygga i Berlin.

– Marknadsföring kommer att bli mer och mer datadrivet i framtiden. Därför kommer vi att behöva en större mängd utvecklare och dataanalytiker, säger Rubin Ritter från Zalandos verksledning till den tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung.

22 mars 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng