RISE utbildar lärare
Under februari börjar 400 lärare i hela landet en nätbaserad utbildning i programmering för grundskolans senare år och gymnasieskolan. Utbildningen är framtagen av RISE i samarbete med Academedia och projektet Makerskola.
– Programmering är också ett hantverk, och att få testa, pröva, experimentera och utforska är en viktig del av lärandet, också för de lärare som ska utbildas. Därför säkerställer vi att deltagarna i utbildningen har kontinuerlig tillgång till våra forskare som handleder och coachar, säger Carl Heath, senior forskare och chef för RISE Digitalisering och Lärande.
Hösten 2018 införs nya reviderade kurs- och läroplaner för grundskolan och gymnasiet. Det betyder att programmering nu ingår i skolan från årskurs 1. Denna förändring innebär att många lärare står i behov av att lära sig grundläggande programmering, för att kunna bedriva undervisning enligt kurs- och läroplanerna. Kompetensutvecklingsbehovet är stort och tiden knapp.
Programmering är också ett hantverk, och att få testa, pröva, experimentera och utforska är en viktig del av lärandet, också för de lärare som ska utbildas.
Carl Heath, senior forskare och chef för RISE Digitalisering och Lärande
– Vi behöver säkerställa att vår personal har den kompetens som krävs. Denna utbildning är ett led i det arbetet, säger Oscar Semb, utvecklingsstrateg på Academedia.
Utbildningen har utvecklats i samverkan med yrkesverksamma lärare och mot bakgrund av RISE tidigare arbete i att understödja såväl skolhuvudmän som Skolverket i det pågående arbetet att införa programmering i skolan, och att arbeta brett med skolans digitalisering. Utbildningen pågår i tio veckor.
Bakom initiativet står RISE i samverkan med Academedia och projektet Makerskola - en nationell Vinnovafinansierad testbädd för programmering och skapande med it som material i skolan.
Källa: RISE
Läs mer om ämnet: