Flera språk på förskolan

Två av tre förskolebarn får inte tillräckliga möjligheter att utveckla sitt modersmål. Förskolläraren Mahroo Khousravi jobbar enligt en metod som ger barnen kunskap om både sitt och de andra barnens språk.

– Det är viktigt för barn att utveckla sitt modersmål eftersom det stärker deras identitet. Ju bättre barnen blir på sitt modersmål desto bättre blir de på att lära sig ett annat språk, ett andraspråk. Massor av forskning visar att om dessa språk utvecklas parallellt så berikar de varandra, säger Mahroo Khousravi, förskollärare på Bosgårdens pedagogiska enhet i Mölndal.

Lever vi upp till det i Sverige?

– Nej, enligt Skolinspektionens kvalitetsgranskning för år 2017 visar att två tredjedelar av våra förskolor varken uppmuntrar eller erbjuder barnen möjlighet att utveckla sitt modersmål.

Kan digitala verktyg vara till hjälp med det?

– Ja, vi använder oss mycket av Ipads, där det finns ett stort utbud med sagor och sånger på alla möjliga språk. Men det finns också flerspråkiga pedagogiska appar som vi kan använda där de bästa är dem vi kallar för kreativa appar, där man skapar sitt eget innehåll. Med dem kan vi till exempel fota föremål, eller siffror, och be vårdnadshavare spela in orden på sitt modersmål. Det finns också memoryspel, och möjlighet att skapa sina egna flerspråkiga böcker.

Läs mer: Kodning på dagis 

Så varje barn får ett eget arkiv?

– Vi brukar säga alla barn, alla språk, alla dagar. När vi gör en film eller ett spel så kan alla få möjlighet att använda det och barnen kan välja själva. Till exempel om jag som barn vill lära mig lite av min kompis modersmål oavsett vad man själv har för modersmål.

Läs mer: Lapparna som slår apparna

Har du några tips till andra förskollärare?

– Att försöka få in det i förskolans vardag så att det blir en naturlig del av allt annat man gör. Börjar man se på det som något extra som man måste hitta tid för kan det snabbt istället bli en belastning. Enligt läroplanen ska man utveckla barnens modersmål och det är lika viktigt som alla andra mål och det är fritt fram att bestämma själv hur man som förskollärare ska lägga upp det.

23 februari 2018Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim Lefflerit i skolanFoto Fredrik Kron, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning