Slutet för fake news
För att kunna genomskåda falska nyheter är det viktigt att känna sin egen filterbubbla. Ekokammaren.se är ett kostnadsfritt verktyg för undervisning i källkritik och vinklade nyheter.
– Det funkar inte att bara skrika fake news och nöja sig med det. Idag behöver vi alla kunna se hela bilden, meningsmotståndarnas synsätt, argument och underlag likaväl som våra egna källor för att kunna rannsaka oss själva oavsett politisk eller annan övertygelse, säger Martin Törnros som utvecklat den kostnadsfria tjänsten ekokammaren.se, som är ett verktyg för källkritik i klassrummet och i andra sammanhang där det är viktigt att skapa sig en nyanserad bild av vår mångfacetterade verklighet.
Martin Törnros beskriver sig som designer och tekniker med ett stort intresse för pedagogiska gränssnitt som erbjuder enkla verktyg för komplicerade frågor. Ekokammaren.se är resultatet av en egen a-ha-upplevelse i samband med att Donald Trump valdes till president. En händelse han beskriver som en katalysator för källkritik.
Martin Törnros, designer och tekniker, har skapat två verktyg för undervisning i källkritik och vinklade nyheter.
– I Sverige publicerade alla medier negativt om Trump, men givet att han vann valet tänkte jag att det precis som i USA måste finnas positiva röster om honom här. Jag tog olika svenska nyhetssidor från Facebook och satte bredvid varandra, kategoriserade efter politisk inriktning. Det visade ett tydligt stöd för Trump i ett antal delar av Facebook, och den gemensamma nämnaren var framför allt stark Hillarykritik. Jag blev ännu mer nyfiken när jag såg dessa uppenbara mönster och insåg att jag själv befann mig i en informationsbubbla.
Jämför dagsnyheter
Med ekokammaren.se vill Martin Törnros erbjuda fler möjligheten att skapa en nyanserad bild av aktuella frågor.
– Många besökare går in varje dag för att jämföra olika mediers rapportering i en viss fråga. Jag vet också att flera lärare använder ekokammaren.se i sin undervisning i källkritik och det är fritt fram att använda den också för egna lektionsupplägg. Just nu är en workshopfunktion under utveckling vilket kommer att öka användbarheten i klassrummet ytterligare.
Martin Törnros har också utvecklat mikoteket.se som är en kostnadsfri plattform för medie- och informationskunnighet, MIK, och digital källkritik.
– Mikoteket är ett resultat av ett pågående samarbete jag har med Stockholms stadsbibliotek där jag utbildar deras medarbetare i digital källkritik. Här finns massor av material, från pedagogiska texter till färsk statistik från Internetstiftelsen och övningar kopplade till det man just läst. Materialet passar både lärare och elever i skolan och oberoende av förkunskaper. Jag ordnar även workshops för att effektivt komma igång.
Verkligt hot
Under sitt arbete med ekokammaren.se och mikoteket.se har Martin Törnros insett att det finns en informationsfälla som är ett väl så stort hot som falska nyheter.
– Idag är det lika viktigt, och väldigt svårt, att vi lär oss genomskåda vinklade nyheter. Alltså information som är ett snett urval om än med korrekt underlag. I en digital värld är det därför viktigt att lärarna diskuterar algoritmer i klassrummet så att eleverna utvecklar en förståelse för varför han eller hon får just den här informationen från sociala medier och sökmotorer. Det är jättebra att det också ingår i den nya läroplanen, avslutar Martin Törnros.
Läs mer om ämnet: