Effektivare larm med AI
Ett AI-baserat beslutsstöd ska hjälpa larmcentralen som tar emot 100 000 112-samtal att bedöma varje patients vårdbehov och hur det tas om hand på bästa sätt.
– Det nya bedömningsverktyget blir ett stöd vid bedömning av patienter med komplexa underliggande sjukdomsbilder. Syftet är att öka precisionen och uppfylla ambitionen att ge rätt vård till rätt person i rätt tid, säger Douglas Spangler, projektledare vid ambulanssjukvården vid Akademiska sjukhuset.
Varje år hanterar sjuksköterskorna vid Sjukvårdens Larmcentral i Uppsala, Sörmland och Västmanland cirka 100 000 112-samtal. Samtalen som kommer in är väldigt varierande både vad gäller symptom och vårdbehov. Det bedömningsverktyg som nu tas fram ska komplettera det befintliga beslutsstödet med information i realtid.
Tusentals patienter
Det nya bedömningsverktyget är ett slags it-stöd baserat på maskininlärning och AI som utifrån statistiska modeller kan dra slutsatser om olika patientutfall. Beslutsunderlaget levereras i realtid för bedömning av den aktuella patientens vårdbehov. De symptom som den enskilde patientens uppger under samtalet med en operatör jämförs med historiska data av tusentals andra patienter.
På så sätt får sjuksköterskan på larmcentralen ett bättre underlag för sin bedömning av patients prognos och vårdbehov med målet att göra de prehospitala vårdinsatserna effektivare. Patienter utan akuta vårdbehov kan hänvisas till vårdtjänster såsom 1177, sjukresor och mobila vårdenheter i stället för att skicka ambulans.
Bedömningsstödet ska under två år utvecklas, implementeras och utvärderas vid Larmcentralen i Region Uppsala som pilot. Vinnova finansierar arbetet med fyra miljoner kronor.
Källa: Akademiska sjukhuset
Läs mer om ämnet: