Lantmäteriets lovande lösningar
På Lantmäteriet blygs man inte digitala innovationer. De senaste åren har myndigheten introducerat blockkedjor, AR och gamification – allt för att förbättra kundupplevelsen.
– Vi är inne i den tredje och sista fasen av vårt blockkedjeprojekt. Vi tittar nu på hur AR kan användas av våra kunder när de undersöker sina tomtgränser. Vi har tidigare provat AI för lagfarter och inteckningar och nu är fokus på gamification där våra handläggare får en mer grafisk upplevelse och överblick över ärenden. Vi har med andra ord mycket på gång, säger Mats Snäll, chef för digital utveckling på Lantmäteriet och en av de nominerade till Årets digitaliseringsledare.
Blockkedjor fas 3
Ja, det händer mycket på Lantmäteriet. Blockkedjetekniken är något som man har arbetat med länge för att hitta sätt att på ett snabbt, enkelt och säkert sätt genomföra en fastighetsöverlåtelse med bland annat sätt digitala avtal.
Allt som går att digitaliseras ska digitaliseras.
Mats Snäll, Chef för digital utveckling, Lantmäteriet
– Vi ser bara fördelar. Det blir digitala signeringar och verifieringar så att vi slipper alla papper; det kortar ner processen betydligt och det blir en betydligt mer transparant process för alla parter, där risken för manipulation och korruption i princip är obefintlig.
Årets Digitaliseringsledare
Årets Digitaliseringsledare är ett pris som delas ut av tidningen Chef och Atea under Chefgalan som äger rum den 8 mars 2018 på Grand Hôtel i Stockholm.
Tanken med priset är att belöna en ledare som vågat visa vägen och lyckats göra sin organisation mer digital.
Efter att i de två första faserna ha undersökt hur processen skulle kunna se ut vid ett fastighets- eller tomtköp med hjälp av blockkedjor och därefter utvecklat de tekniska bitarna, är man nu inne i en tredje fas.
– Där tittar vi på de juridiska bitarna och vad som i dagsläget är möjligt, särskilt ifråga om ansvar och governance. Vi kommer att provskjuta ett fastighetsköp, med lån och pant och det kommer att se ut precis som det skulle ha gjort på riktigt. På så sätt kan vi visa att detta är framtiden, säger Mats Snäll.
Gamification, AI och AR
Gamification innebär att man använder både grafisk design och spelprinciper i designen i tjänster för både externt och internt bruk. För handläggning av ärenden är det mer principer för återkoppling och motivation och styrning av beteende, medan det i tjänster och service kan handla mer om grafiken, exempelvis Augmented- och Virtuell Reality (AR/VR).
– Vi skapar en app för handläggare där de får en bättre överblick över alla ärenden med en grafik som kan liknas vid en cockpit. Vidare kan man lägga in belöningssystem och motivera på olika sätt. Det handlar om att skapa en snabbare återkoppling, helt enkelt, säger Mats Snäll.
Man har även provat IBM:s Watson och sett hur den kan läsa in mail med svar på frågor och tyda namnunderskrifter, och även detta är något som man kommer utnyttja mer i framtiden, tror Mats Snäll.
Augmented reality, AR, är också en ny teknisk innovation man har testat.
Mats Snäll
– Där tar vi hjälp av våra kunder. De får en app i sin telefon som de kan rikta mot exempelvis en tomtgräns för att se om den stämmer överens med det vi har i våra data. Där har vi inspirerat av Pokémon GO, säger Mats Snäll.
Få med alla på tåget
Som för så många andra i Mats Snälls position är det ofta inte tekniken som är den största utmaningen, utan att få med alla på tåget och att vara tydlig att den digitalisering är den enda vägen att gå.
– Vi arbetar lite efter att allt som går att digitaliseras ska digitaliseras och att det är verksamhetsutveckling och kundnytta som styr arbetet. Vi ska utveckla våra verksamheter med kunden i fokus och med deras hjälp och idag stavas det digitalisering. Gör vi inte det har vi inte utnyttjat de möjligheter som finns, säger Mats Snäll.
Läs mer om ämnet: