Allt börjar i ledningsgruppen

Synlighet och tillgänglighet är viktiga ledaregenskaper i en snabbrörlig och digitaliserad värld. Det menar Hélène Barnekow som driver Telia mot en innovativ struktrur.

– Jag är en person som får extremt mycket energi av att ha en närhet till vad som händer så för mig fungerar det väldigt bra. Varje fredag när jag sitter i trappan så träffar jag på någon som jag inte kände tidigare. Sen finns det de som vill ha mer egen tid och då har vi utrymmen där man kan sitta och jobba. Man får hitta sin egen stil, men jag tror att som ledare i en snabbrörlig och digitaliserad värld måste man kunna leva med mycket närvaro och synlighet – det förväntas av en, tror jag.

Har du några tips till ledningsgrupper hur man kan jobba på ett nytt sätt?

– Det är otroligt viktigt att börja i ledningsgruppen. Det räcker inte att man bara gör det där, men det är viktigt att det sätts en ton där. En annan del är vikten av att vara tillgänglig och synlig. Där har flytten vi gjorde nyss till nya kontor hjälpt oss där vi inte har några egna kontor eller skrivbord, utan många gemensamma öppna utrymmen. Och att våga pröva nya metoder där man kanske inte har något business case, men ändå ska fatta beslut, och sedan se till att alla delar i organisationen har tillgång till dessa metoder så att de kan formas därefter. Dessutom måste vi som stort företag ha två operativsystem: ett som är mer långsiktigt och ser till att allt fungerar, och ett som är mer agilt.

Hur får ni ut era innovationer från er Division X?

– Division X är en viktig för oss; som stor organisation behöver vi skapa ett utrymme där vi kan arbeta med det som är nytt. Det är ett samarbete där personer utifrån kan komma in och vara delaktiga. Arbetet formaliseras sedan för de delar vi väljer att gå vidare med till marknad, och nya frågor dyker upp. Vilken marknadsprocess det ska in i, vem ska ta den till marknaden, och så vidare. Det blir ett skarpt läge, och några sådana innovationer har vi redan tagit fram.

Skulle man kunna flytta en del av arbetet i Division X till den större Telia-verksamheten?

– Jag tänker på det så här: de som arbetar i Division X ska hela tiden göra nya saker. Anledningen till det är att det inte ska hamna i skymundan i den stora operativa organisationen. Så fort en innovation är mogen och det bestäms att det ska tas vidare ska det tas upp i den större organisationen, så de i Division X kan börja på nästa grej.

24 november 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerledarskapFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng