Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Allt börjar i ledningsgruppen

Synlighet och tillgänglighet är viktiga ledaregenskaper i en snabbrörlig och digitaliserad värld. Det menar Hélène Barnekow som driver Telia mot en innovativ struktrur.

Text Tim Leffler Foto Fredrik Kron 24 november 2017 ledarskap

– Jag är en person som får extremt mycket energi av att ha en närhet till vad som händer så för mig fungerar det väldigt bra. Varje fredag när jag sitter i trappan så träffar jag på någon som jag inte kände tidigare. Sen finns det de som vill ha mer egen tid och då har vi utrymmen där man kan sitta och jobba. Man får hitta sin egen stil, men jag tror att som ledare i en snabbrörlig och digitaliserad värld måste man kunna leva med mycket närvaro och synlighet – det förväntas av en, tror jag.

Har du några tips till ledningsgrupper hur man kan jobba på ett nytt sätt?

– Det är otroligt viktigt att börja i ledningsgruppen. Det räcker inte att man bara gör det där, men det är viktigt att det sätts en ton där. En annan del är vikten av att vara tillgänglig och synlig. Där har flytten vi gjorde nyss till nya kontor hjälpt oss där vi inte har några egna kontor eller skrivbord, utan många gemensamma öppna utrymmen. Och att våga pröva nya metoder där man kanske inte har något business case, men ändå ska fatta beslut, och sedan se till att alla delar i organisationen har tillgång till dessa metoder så att de kan formas därefter. Dessutom måste vi som stort företag ha två operativsystem: ett som är mer långsiktigt och ser till att allt fungerar, och ett som är mer agilt.

Hur får ni ut era innovationer från er Division X?

– Division X är en viktig för oss; som stor organisation behöver vi skapa ett utrymme där vi kan arbeta med det som är nytt. Det är ett samarbete där personer utifrån kan komma in och vara delaktiga. Arbetet formaliseras sedan för de delar vi väljer att gå vidare med till marknad, och nya frågor dyker upp. Vilken marknadsprocess det ska in i, vem ska ta den till marknaden, och så vidare. Det blir ett skarpt läge, och några sådana innovationer har vi redan tagit fram.

Skulle man kunna flytta en del av arbetet i Division X till den större Telia-verksamheten?

– Jag tänker på det så här: de som arbetar i Division X ska hela tiden göra nya saker. Anledningen till det är att det inte ska hamna i skymundan i den stora operativa organisationen. Så fort en innovation är mogen och det bestäms att det ska tas vidare ska det tas upp i den större organisationen, så de i Division X kan börja på nästa grej.

Rekommenderad läsning

Sofia_960x640.jpg

”Artificiell intelligens kommer att påverka oss mest”

27 nov 2016 digitala strategier

Glöm skräckscenarier där maskine,rna ägnar sin nyvunna intelligens åt att förgöra oss. Problemet är inte artificiell intelligens utan i så fall människorna som står bakom den, menar Sofia Svanteson grundare av Oceans observations, under Digitala strategier.

damberg snip.JPG
video

Damberg om digitalisering

25 nov 2016 digit

Ledande bolag inom digitalisering behöver ta ett större ansvar att ställa krav och dela med sig av kunskap och erfarenheter. Alltför många små och medelstora företag har kommit på efterkälken och behöver stöd för att hänga med på digitaliseringståget. Det säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg.

robot1.jpg
video

Robotar gör jobbet på Folksam

23 nov 2017 digit

Folksams medarbetare känner sig mindre stressade när robotar tar över monoton administration och gör 55 timmars arbete på en timme.

AdobeStock_134260579_2.jpg
video

Det sjuder i hemmet

22 nov 2017 ledarskap

Med ny teknik och nya tjänster inom allt från städning till logistik ser Hemfrid stora möjligheter att behålla greppet om familjens nyckel.

AdobeStock_89871457_2.jpg

Virtuell konkurrens med Automation region

19 okt 2017 digit

Med partners som ABB, Bombardier och ICA och säte vid Mälardalens högskola vill Automation region driva digitalisering och automation med människan i centrum.

calle bootcamp snip.JPG
video

Kalle Hultenheim summerar Bootcamp

9 jun 2017 ledarskap

Deltagarna, Ebba Grön och användarna i fokus. Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige, summerar årets Bootcamp och lyfter höjdpunkter och det oväntade.

Jensen_Video_960x640.jpg
video

MTG - från analog tonåring till digital mognad

23 nov 2016 digitala strategier

Sedan MTG startade med sina analoga sändningar 1987 har mycket förändrats. Trots att det linjära tv-tittandet minskar ökar man tack vare digitaliseringen ändå omsättningen. Vd:n för MTG Sverige, Anders Jensen, berättar om företagets digitaliseringsresa till modernt mediehus.

smedjebacken stationshus.jpg

Digitala Smedjebacken driver på Dalarna

28 aug 2017 digit

Smedjebackens kommun har anordnat eventet Digitala Smedjebacken där representanter från alla Dalarnas kommuner var på plats. Tanken var att försöka hitta inspiration samt formulera tankar och idéer kring hur kommunerna kan samverka och stå sig digitalt. 

rihanna 960640 (002).jpg
video

Vad alla kan lära av musikbranschen

8 sep 2017 digit

Spotify blev räddningen för Universal Music när alltmer musik laddades ned illegalt. Vd:n Per Sundin berättar om utmaningen och vad andra kan lära när branschen digitaliseras.