Innovation driver kundnöjdhet
Telia satsar stort på innovation i nära samarbete med kunder och medarbetare. Division X är Telias inkubationskammare där medarbetare kan testa nya idéer för att utveckla framtidens lösningar.
– Vi befinner oss mitt i en otroligt spännande men tuff förändringsresa där den snabba tekniska utvecklingen och den pågående digitala transformationen skapar helt nya affärslogiker, säger Hélène Barnekow, vd för Telia Sverige.
Tidigare var telekombranschen en mer statisk bransch med relativt höga marginaler där kunder var låsta till företaget under lång tid. Så är det inte längre.
– Idag är kunderna mer rörliga. Därför måste precis allt vi gör utgå från våra kunder. Jag brukar prata om att vi ska vara kundbesatta. Det måste sitta i vårt DNA och kultur. Så det är något vi jobbar med hela tiden.
Digitala vårdtjänster
Inte särskilt förvånande genomsyrar självklart digitalisering idag hela Telias verksamhet.
– Vi är det tredje mest uppkopplade landet i världen och digitaliseringen innebär att vi nu går in i nästa fas med ny teknik som exempelvis 5G. Utöver att fortsätta vara ledande på uppkoppling och kommunikation vill vi också skapa nya värden för våra kunder, som till exempel digitala vårdtjänster. Det är lösningar som helt och hållet baseras på kundernas behov, säger Hélène Barnekow.
Hélène Barnekows tre tips för att öka innovationstakten
1. Lagom stora steg. Tillräckligt stora för att det ska bli tillräckligt relevanta att lära sig något utav, men inte så stora att man riskerar att ge upp av utmaningen. Fråga sig själv: ”Kan vi vara där om tre veckor?” och sedan testa. Om det fungerar: ta ett steg till.
2. Mod. Att leda är ofta att gå ut ur sin ”comfort zone”. Att försöka få fram ett business case innan varje ny idé prövas fungerar ofta ej varken i teorin eller i praktiken.
3. Omvärldsbevakning. Ta pulsen på världen utanför och omringa dig av människor som är inriktade på att ständigt känna efter åt vilket håll vinden blåser.
Innovationer via partnerskap
För att möta kundernas behov i en värld av exponentiell teknikutveckling samarbetar Telia med en mängd olika aktörer och utvecklingen av nya tjänster sker allt oftare i samverkan med andra, till exempel kunder, leverantörer och snabbfotade startups.
– Många av våra nya innovationer utvecklar vi i samarbete med andra företag. Det är när vi arbetar i partnerskap som saker och ting börjar hända på riktigt. Det är i dessa värdeskapande nätverk som tillväxt och innovation frodas och nya idéer som kan skapa värde kläcks vilka vi sedan kan erbjuda våra kunder.
Egen inkubationskammare
Historiskt mer samarbeten med andra aktörer än tidigare, och en ödmjukhet inför var man själv står i sammanhanget och veta vilka innovationer man själv ska satsa på, alltså.
I ljuset av det har man inom koncernen en egen innovationsverksamhet, Division X. Den fungerar som en inkubationskammare inom företagets väggar.
Här har medarbetarna tämligen fria händer att testa nya idéer och samarbeta länder emellan för att komma fram till lösningar. Man tittar både på lösningar för enskilda länder och på nya lösningar för enskilda verksamheter som inte är lika geografiskt styrda. Det var från Division X som Telia Sense kom – en tjänst som gör det möjligt att koppla upp äldre bilar till nya digitala enheter.
Digitala strategier
Hélène Barnekow är en av talarna under Digitala strategier 22 november. Anmäl dig här.
– Det är ett ständigt flöde ur Division X och det är undantag snarare än regel att något kommer ut med ett stamp of approval. Det handlar snarare om att vi fortsätter att utveckla och förbättra tjänsten via det ekosystem vi bygger. Telia Sense är ett bra exempel på en tjänst som läggs till utifrån nya spännande partnersamarbeten. Det gäller att vara väldigt ödmjuk eftersom det kan vara svårt att veta på förhand vad som kommer att falla rätt ut.
Läs mer om ämnet: