Mer vård till unga i norr

Appen Ung i Norr göra det lättare för ungdomar att komma i kontakt med sjukvården. Nu tittar regionen på liknande lösningar för andra vårdverksamheter.

– Innan sommaren fick ungdomsmottagningen i Piteå ett utökat uppdrag att även kunna erbjuda sina tjänster i två kommuner i Arjeplog kommun och Arvidsjaur kommun. Med tanke på de avstånd vi har och den begränsade möjligheten att bara kunna närvara ett par dagar per månad, föddes idén om att kunna erbjuda en digital tjänst, säger Stefan Carlsson, it-strateg på Region Norrbotten.

Hur fungerar appen?

– Den är väldigt enkel att använda och förstå. Man kommer i kontakt med mottagningen genom att gå in och titta på valbara tider och boka. Alternativt kan man välja ett drop-in väntrum i någon av mottagningarna som finns, beroende på deras öppettider. Ett sätt för ungdomar att på egna villkor kunna ta kontakt och boka möten. När dessa sedan bokas sker kommunikationen med video med sköterska eller kurator.

Hur har den mottagits?

– Piloten har precis börjat och det har mottagits väldigt bra; de upplever att det här verkligen tillför ett värde så det ska bli spännande att utvärdera det här under en tid och se hur väl det passar, vad vi har lärt oss, och hur vi kan gå vidare.

Och visst är det här en del i ett större projekt?

– Ja, vi har ett stort projekt vi kallar för Distansvård där vi satsar på bred front och där vi implementerar distansvårdslösningar i vårdverksamheterna. Där går vi in i respektive verksamhet och stöttar i förändringsarbetet och tittar på processerna för att komplettera och öka möjligheten av att kunna kommunicera på distans med olika tekniska hjälpmedel. I vissa fall kan det till och med handla om att förändra processen helt och erbjuda en helt ny lösning. Överhuvudtaget handlar det om att använda konceptet kring sådana här appar på ett bredare plan.

Är det något som har varit utmanande?

– Nej, inte direkt; det här är så pass vedertagen och beprövad teknik, och jag tror just ungdomar är en bra målgrupp att börja med, där sådant här är vardag. Det, och det faktum att verksamheten är villig att utmana sina arbetssätt och förändra sig för att kunna erbjuda det här. Det ska bli spännande att få följa den här utvecklingen, definitivt.

8 november 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim Lefflerit i vårdenFoto Fredrik Kron, Adobe stock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng