Clever laddar elbilsmarknaden
Tillgängliga laddstationer är en förutsättning för utvecklingen av elbilsmarknaden och här spelar Jämtkrafts bolag Clever en viktig roll.
Hur stort är intresset för laddstationer?
– Det är väldigt stort och framför allt är det kanske turistnäringen där kunder vill ha laddstationer för besökare vid turistattraktioner som hotell och campingar. Men privatladdningen ökar också i takt med att elbilsförsäljningen tar fart.
Hur jobbar Clever med digitalisering?
– Digitaliseringen inom Clever handlar till stor del om att samla information till elbilsresenärer i en app där man ska kunna göra det mesta kring elbilsladdning och få den information man behöver.
Vad kan det vara för information?
– Det är till exempel viktigt att veta om det finns en ledig laddplats, och det kan du enkelt få veta i Clevers app, plus vilken typ av standard som finns och tillgängliga betalningsalternativ.
Det finns cirka 40 000 elbilar, hur ser utvecklingen ut?
– Senaste månaden har det varit försäljningsrekord på elbilar och prognosen säger runt 45 000 bilar vid årsskiftet. Och det lär öka i framtiden när bilföretagen driver på utvecklingen. Som Volvo 2019 då hela modellprogrammet vara elektrifierat och det finns en prognos på en miljon bilar till 2025. Det händer väldigt mycket som kommer bidra till ökad efterfrågan på laddstationer.
Vilka debiteringssystem finns i dag, till exempel för en publik laddstation respektive i en bostadsrättsförening?
– Det finns olika lösningar men om jag tar den för Clever finns det olika typer av abonnemang att teckna och q1 nästa år ska man kunna betala på plats med ett betalkort eller en app.
Vore det inte enklare att samla alla laddstationer från olika leverantörer i en app?
– Det vore det optimala men än så länge är detta en ganska ny marknad. Men i framtiden kommer säkert en plattform som samlar alla laddbilsoperatörer i hela Sverige och förenklar för elbilsresenären.
Läs mer om ämnet: