Robotar gör jobbet på Folksam

Folksams medarbetare känner sig mindre stressade när robotar tar över monoton administration och gör 55 timmars arbete på en timme.

– Vi har utvecklat ett program som ligger ovanpå andra program och gör de här administrativa uppgifterna i stället för de monotona arbetsuppgifter som medarbetare annars skulle göra, säger Ylva Wessén, vice vd och stabschef, Folksam.

Hur mycket tid sparar ni på den här lösningen?

– Vi har robotar på två olika ställen. Det ena är liv- och pensionsutbetalningen där den gör ungefär 80 procent av de administrativa uppgifterna för de avtalen. Inom ekonomin har vi en robot som gör kontoavstämningar och den gör 55 timmars arbete på en timme.

Vad tycker medarbetarna?

– All förändring skapar oro och stress. Men i det här fallet har vi sett att stressnivån hos medarbetarna sjönk. Vi hade en backlogg på arbetsuppgifter men roboten arbetade sig igenom dem under en helg och sedan var de borta. Där sjönk stressnivån hos medarbetarna, vilket var en fantastisk effekt.

Ser du fler områden där robotar kan ta över?

– Det finns absolut. Vad det kan vara håller vi på att undersöka nu. Vi har precis gått ut med nyheten att vi startar två nya avdelningar. En av dem heter Robotics och ska titta på just det här – var finns det monotona arbetsuppgifter där vi kan sätta in robotar? Den andra avdelningen heter Future labs och där tittar vi på den nya tekniken – vilken teknisk utveckling kommer att gynna vår verksamhet mest.

Ni använder IoT för att erbjuda kunder lägre premier. Hur funkar det?

– Vi har en uppkopplad försäkring som heter Köra Säkert som innebär att bilen utrustas med en indikator som visar om bilföraren håller hastigheten på en given sträcka. Indikatorn skickar en signal till föraren som visar om han eller hon håller hastigheten eller kör väsentligt över. Den informationen påverkar din premie – håller du för det mesta rätt hastighet får du 20 procents rabatt på din bilförsäkring.

Hur stort är intresset?

– Lösningen bygger på ett samarbete med Telia och deras lösning Telia Sense. Hittills har intresset varit mindre än vi hoppats på men över tid är målet att fler kunder ska välja att köra säkert.

23 november 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter elisabeth noredigitFoto fredrik kron, adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng