Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Robotar gör jobbet på Folksam

Folksams medarbetare känner sig mindre stressade när robotar tar över monoton administration och gör 55 timmars arbete på en timme.

Text elisabeth nore Foto fredrik kron, adobestock 23 november 2017 digit

– Vi har utvecklat ett program som ligger ovanpå andra program och gör de här administrativa uppgifterna i stället för de monotona arbetsuppgifter som medarbetare annars skulle göra, säger Ylva Wessén, vice vd och stabschef, Folksam.

Hur mycket tid sparar ni på den här lösningen?

– Vi har robotar på två olika ställen. Det ena är liv- och pensionsutbetalningen där den gör ungefär 80 procent av de administrativa uppgifterna för de avtalen. Inom ekonomin har vi en robot som gör kontoavstämningar och den gör 55 timmars arbete på en timme.

Vad tycker medarbetarna?

– All förändring skapar oro och stress. Men i det här fallet har vi sett att stressnivån hos medarbetarna sjönk. Vi hade en backlogg på arbetsuppgifter men roboten arbetade sig igenom dem under en helg och sedan var de borta. Där sjönk stressnivån hos medarbetarna, vilket var en fantastisk effekt.

Ser du fler områden där robotar kan ta över?

– Det finns absolut. Vad det kan vara håller vi på att undersöka nu. Vi har precis gått ut med nyheten att vi startar två nya avdelningar. En av dem heter Robotics och ska titta på just det här – var finns det monotona arbetsuppgifter där vi kan sätta in robotar? Den andra avdelningen heter Future labs och där tittar vi på den nya tekniken – vilken teknisk utveckling kommer att gynna vår verksamhet mest.

Ni använder IoT för att erbjuda kunder lägre premier. Hur funkar det?

– Vi har en uppkopplad försäkring som heter Köra Säkert som innebär att bilen utrustas med en indikator som visar om bilföraren håller hastigheten på en given sträcka. Indikatorn skickar en signal till föraren som visar om han eller hon håller hastigheten eller kör väsentligt över. Den informationen påverkar din premie – håller du för det mesta rätt hastighet får du 20 procents rabatt på din bilförsäkring.

Hur stort är intresset?

– Lösningen bygger på ett samarbete med Telia och deras lösning Telia Sense. Hittills har intresset varit mindre än vi hoppats på men över tid är målet att fler kunder ska välja att köra säkert.

Rekommenderad läsning

barne3WEBB.png
video

Allt börjar i ledningsgruppen

24 nov 2017 ledarskap

Synlighet och tillgänglighet är viktiga ledaregenskaper i en snabbrörlig och digitaliserad värld. Det menar Hélène Barnekow som driver Telia mot en innovativ struktrur.

stockholm.jpg
video

Stokab gör Stockholm smartare

29 nov 2017 ledarskap

Självkörande bussar är en av de insatser som Stockholm kommun gör för att nå målet att vara världens smartaste stad 2040. För att lyckas arbetar Stokab, Stockholms it-infrastrukturbolag, innovativt och hårt.

AdobeStock_134260579_2.jpg
video

Det sjuder i hemmet

22 nov 2017 ledarskap

Med ny teknik och nya tjänster inom allt från städning till logistik ser Hemfrid stora möjligheter att behålla greppet om familjens nyckel.

crowd.jpg

Telias chattbottar tar över kundmötet

5 jan 2018 digit

Efter köpet av Humany ska Telia snart kunna erbjuda en helt AI-baserad kundservice med naturlig språkförståelse för olika kontaktytor. 

petraSWEBB.png
video

Sverige startup-favorit för Husqvarna

28 nov 2017 digit

Kläder som pratar och strupmikrofoner är nya smarta lösningar från Husqvarna. Kundgruppen arborister är både köpstark och utmanande, vilket är en bra grund för innovation.

AdobeStock_132595255_2.jpg

AI avgör företagets framtid

17 nov 2017 ledarskap

När AI blir tillgängligt för allt fler förändras affärsmodellen totalt. Plötsligt kan veckolånga processer effektiviseras med minst 40 000 procent.

barnekowWEBB.jpg
Inför Digitala strategier

Innovation driver kundnöjdhet

15 nov 2017 digit

Telia satsar stort på innovation i nära samarbete med kunder och medarbetare. Division X är Telias inkubationskammare där medarbetare kan testa nya idéer för att utveckla framtidens lösningar.

AdobeStock_112283873_2.jpg
Inför Digitala strategier

Stora Enso tar hjälp av 25 000 experter

22 sep 2017 digit

Digitalisering är en avgörande framgångsfaktor i Stora Ensos utveckling från pappers- och kartongtillverkare till ett ledande företag inom förnybara material från skogen. Till sin hjälp har de 25 000 medarbetare i koncernen.

snip swedbank.JPG
video

Swedbank: Vi vill göra affärer på biblioteket

20 okt 2016 ledarskap

Swedbank vill möjliggöra att deras rådgivare ska kunna göra affärer - som exempelvis betala ut lån - utanför bankkontoren, men det finns vissa säkerhetsaspekter att lösa först.