Swedbank automatiserar för säkerhet

Med 16 000 medarbetare i framförallt Sverige och Baltikum har Swedbank en stor och omfattande klientstruktur. Automation ger en snabb och säker leverans och möjlighet till utveckling. 

– Jag skulle vilja slå ett slag för den automatiseringen vi har idag. Vi jobbar hårt med att upprätthålla det vi redan har, men också med att utveckla nya. Både för att bibehålla stabilitet, men också för att minimera risken att göra fel; det vi kallar den mänskliga faktorn, säger Linda Asplund, domain manager, Swedbank.

Vad är det ni automatiserar?

– Sedan många år tillbaka har vi haft automatiserade klientinstallationer; att en ny medarbetare startar och får en dator placerad på sitt bord från det att ordern är skapad och vad för applikationer den ska innehålla. Det innebär att vi kan frigöra människor till att jobba med annat, i det här fallet utveckling. Just utveckling är ett område som vi arbetar mycket med just nu; att frigöra människor från manuell hantering och förvaltningsarbete.

Och vad är ert nästa steg?

– Installationer av servrar är en stor del av vårt arbete just nu, inte minst för att våra utvecklare ska få testmiljöer att arbeta i. Vi är strax färdiga, och man kommer då kunna beställa hela sin utvecklingsmiljö med ett par klick, och sen har du din virtuella miljö färdig och klar via ett mejl. Också det är en helgjuten process där vi har minimerat möjligheten för den mänskliga faktorn att ställa till med något.

6 oktober 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng