Mer pedagogik i Visby med O365

gotlandWEBB.jpg

Smidigare administration, enklare kommunikation och mer tid för pedagogik och erfarenhetsutbyte blev resultatet när har S:t Hansskolan i Visby införde 0ffice 365.

– Det blir så mycket lättare om man ser på digitalisering som problemlösning; om man låter det växa fram från personalen, och lyssnar på vilka problem de står inför, för då kan man hitta lösningarna i exempelvis O365 som vi nu använder. Det har bland annat lett till att vi på våra personalmöten kan lägga betydligt mer tid på att behandla pedagogiska frågor istället för att snacka administration. Det är absolut den största vinsten så här långt, säger Cecilia Magnusson, biträdande rektor på S:t Hansskolan på Gotland.

Först mail

Precis som på många andra skolor har digitaliseringen pågått mer eller mindre sen slutet av 90-talet på S:t Hansskolan. Men systemet man arbetat i med alltifrån kommunikation till föräldrar till bedömningsunderlag för eleverna, började kännas yxigt och ålderdomligt.

Berörda lärare identifierade ett problem och såg hur O365 kunde vara lösningen.

Cecilia Magnusson, biträdande rektor, S:t Hansskolan

När Cecilia Magnusson tog över som rektor 2013 fattade introducerade hon därför mail som den huvudsakliga kommunikationskanalen för all personal.

– Det började så. Vi tassade och prövade oss fram, och med tanke på att vi är mitt uppe i två andra stora satsningar, där läslyftet är ett av dem, har vi valt att skynda långsamt. På sikt introducerade vi sedan olika gruppmail i O365, säger Cecilia Magnusson.

Sedan sommarfritidslistor

Men så inför sommarledigheten började den långsamma skyndsamheten att snabbas på.

På somrarna läggs nämligen fritids från S:t Hansskolan och två andra skolor under ett och samma tak på Norrbackaskolan, vilket brukar innebära en hel del arbete med att sammanställa alla elevlistor. Så fort en ändring görs måste i slutändan en utsedd lärare få reda på det så att hon eller han kan gå in och för hand ändra informationen i listorna, och då råder det inte sällan en osäkerhet om vad som egentligen är den sista versionen.

När man så på ett möte inför sommaren tog upp den här problematiken, började berörda lärare att diskutera möjligheten att skriva in listorna i OneDrive – som de lärt känna blott en månad tidigare under lönesamtal.

– Saken var klar. Inga fler utskrivna osäkra lappar, utan alla involverade fick istället skriva in ändringar och lägga till elever i ett gemensamt dokument. Att det gick så smidigt beror helt enkelt på att berörda lärare identifierade ett problem, och såg hur O365 kunde vara en del av lösningen, säger Cecilia Magnusson.

Följt av protokoll

Omställningen från papper till delade dokument för fritidslistorna blev som en sorts hjälp-till-självhjälp. Snart började man även föra protokoll i molntjänsten, som mötesanteckningar av olika slag.

gotland2WEBB.png

En del av skolgården på S:t Hansskolan i Visby.

Dessutom var det ett utmärkt sätt för annars tämligen isolerade lärargrupper att hitta ett smidigt sätt att utbyta idéer, och dokument som fungerade som forumtrådar dök upp på löpande band.

– Bara en sådan enkel sak som att fritidspersonalen nu i veckan ville höra efter med lärarna om de kunde ta eleverna en kvart tidigare från sina lektioner eftersom man skulle på en utflykt. Tidigare hade man behövt ringa och få kontakt med lärarna och riskerade att inte få svar i tid. Nu kunde man istället skriva in en förfrågan i ett delat dokument, för att snabbt få svar på samma ställe, säger Cecilia Magnusson.

Hur ser det ut framöver med digitaliseringen?

– Nu har fokus mer och mer skiftats till hur vi kan överföra vår erfarenhet med O365 till våra elever, och hur vi kan använda det tillsammans med dem. Ett första steg är att försöka ordna så att alla elever får var sin dator/padda, vilket inte är fallet i nuläget, och för det krävs att vårt nätverk blir något pålitligare. Därefter är det helt enkelt learning by doing som gäller. Dessutom inför vi programmering i våra läroplaner i höst, och våra yngsta elever har redan börjat kika på det. Det i sig är en spännande utmaning.

Cecilia Magnussons tips

- Problem först, teknik sen. Om personal själv identifierar problem, blir det mycket lättare att använda de nya digitaliserade verktygen eftersom de faktiskt hjälper och effektiviserar.

- Var stringent – och lite naiv. Har du sagt att det är dags att börja använda OneDrive för en viss typ av delade dokument, sluta då att sätta upp dessa lappar på anslagstavlor. Det kan ge dubbla budskap. Om inte annat får man låtsas lite som att alla borde ha sett den informationen, eftersom det ju finns i det avsedda dokumentet.

- Grindvaktsrollen. Man kan inte göra precis allt samtidigt. Om man redan har åtagit sig att styra om andra saker på skolan som man anser är viktiga, får helt enkelt vissa digitaliseringsmoment vänta.

 

24 oktober 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim Lefflerit i skolanFoto Adobe Stock, S:t Hansskolan

Voisters nyhetsbrev

Rekommenderad läsning