Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

”De snabba äter de långsamma”

alarikssonWEBB.jpg

Med kunden i fokus och ett hungrigt driv att erövra ännu mer av digitaliseringen öppnade Stefan Alariksson och John Clifford Dell EMC Forum i Stockholm.

– Banker idag fungerar mer som it-bolag med banklicens; våra barn äter, tittar på tv, gör sina läxor, och tittar i telefonen samtidigt, och inom några år kommer handeln med IoT uppnå en billion dollar. Teknologi förändrar hur vi lever våra liv och hur vi sköter våra arbeten snabbare än någonsin tidigare, säger John Clifford, Vice President World Wide Executive Briefing Program, Dell EMC.

Snabbfotad ett måste

John Clifford minns hur det var att arbeta på ett stort telefonbolag på 90-talet; hur det var standard att det tog 18-24 månader innan man kom från ax till limpa med ett projekt vilket-som-helst. Så är det inte längre.

john-cliffordWEBB.jpg

John Clifford, Dell EMC

– Det man hade arbetat med i nästan två år kunde då vara förlegat när det var färdigt. Idag är det ett för långsamt sätt att arbeta; idag är det inte stora som äter små – det är snabba som äter långsamma, säger han.

Dessa enorma och smarta verksamheter har satt en helt ny ribba för hur mycket man kan växa som företag.

– Kunderna måste vara vårt fokus. Det blir ofta mycket hype kring nya trender som till exempel molntjänster, men bakom denna hype finns ofta ett nyttoperspektiv allteftersom digitalisering sprider ut sig i verksamheterna. Till syvende och sist handlar det om överlevnad, säger Stefan Alariksson, vd Dell EMC Sverige.

När Dell och EMC slogs ihop blev det den största it-affären i historien. Men det finns andra exempel som är minst lika iögonfallande.

– Häromåret såg vi köpet av Whatsapp. De var 50 anställda och hade funnits i fem år när det köptes för 19 miljarder dollar, och hade en användarbas på 300 miljoner. Det visar hur snabbt det går, säger John Clifford.

Molnen flyger högt

– Undersökningar har gjorts på den så kallade Y-generationen (barn födda efter 1982) som visar att nästan hälften av dem, som jobbar på kontor, vill göra sina arbetsplatser smartare – och knappt hälften är dessutom är beredda att lämna sin arbetsplats om tekniken är undermålig, säger John Clifford.

För att tillgodose den här generationens behov och krav finns det i bland annat ett stort fokus på Dell EMC att hitta rätt molntjänster för sina kunder.

– Man brukar traditionellt säga att 80 procent av utgifterna för it på ett företag går till att underhålla sina befintliga system, och 20 procent går till förändring. Med vår breda palett av färdigheter har vi alla möjligheter att vara med och stötta i dessa förändringar, inte minst när det handlar om molntjänster, där utmaningen att flytta plattformar och system mellan olika typer av tjänster.

– Hela 95 procent av alla företag som använder Dell EMC:s produkter eller tjänster är på en digitaliseringsresa, och den ska vi hjälpa dem på, säger John Clifford.

20 oktober 2017 Uppdaterad 28 augusti 2019 Reporter Tim Leffler ledarskap Foto Dell EMC

Rekommenderad läsning