Chippet som ersätter biljetten

Hittills har chip inskjutna i handen haft få nyttor men nu vaknar allt fler bolag. SJ kan läsa av biljetten i chippet och både SL och UL  tittar på samma möjlighet. OBS Filmen kan vara lite jobbig för känsliga tittare.

Varför chippar man sig, Sina Amour Poor, delägare i Chipster?

– Det finns två vanliga anledningar. Den första är att man vill bli av med sina nycklar och kort, man glömmer de ofta och kommer inte in på kontoret så då använder man ett chip för att bli av med det problemet.

– Den andra vanliga anledningen är att ha det som ett partytrick, en isbrytare som man kan prata om och visa upp som en kul grej.

Hur kommer du att använda det, Jonny Dahlkvist, it-tekniker från Tyréns?

– Lite både och, jag hoppas ju att jag får använda det i nyckelsyfte på jobbet, men jag vet inte riktigt. Om inte annat så är det kul att laborera med och det är en kul isbrytare. Vad jag vet så är jag först på Tyréns att göra det, men vi får väl se om flera hakar på.

Finns det några risker? Kan man bli hackad, Sina?

– Det beror på vad man menar med hackad. Informationen finns ju i chippet och det är öppet där, det går inte att kryptera med de här chippen. Teoretiskt sett går det att läsa det men grejen med chippet är att en läsare behöver ligga rakt på chippet och det tar en stund innan man hittar rätt vinkel på det. Så det är inte helt praktiskt att hacka, men informationen finns där öppet.

chipster 960640.jpg

Tänkte du på det innan du chippade dig?

Jonny: Som jag har förstått och läst om så ligger informationen oftast på databasservrar hos företagen.

Sina: Chippen har ett unikt id på sig, och det unika id:t lägger man i systemet. Den som hackar måste få tag på det här id-numret, lägga över det på ett annat kort och sen kan de eventuellt använda det.

Det finns idag 3 000 chippade personer i Sverige men användningsområdet är inte stort. Det fungerar på SJ och någon gymkedja?

– Exakt, men man får tänka på att när vi började 2014 så var det ungefär 50 personer som chippade sig, och det fanns inga tjänster för det. Idag så testar SJ systemet och Stockholms och Upplands lokaltrafik letar liknande lösningar. Även Sunfleet har ett öga på det, så vi började från ingenting men nu börjar företagen i alla fall titta på det. Det går framåt, vi blir kontaktade av fler och fler företag för varje år.

Kommer du köra någon drive på Tyréns att fler ska chippa sig?

– Jag ska försöka trycka det på mina kollegor på it-avdelningen. Det är en kul grej och kändes inte mycket värre än ett getingstick.

6 oktober 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Fredrik Kron

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng