Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Bäst i väst för Varberg

För både politiker och tjänstemän är valet självklart. Varberg ska vara västkustens kreativa mittpunkt år 2025. Ett steg på vägen är självbetjäningstjänster och smarta digitala assistenter. 

– Kommuner runtom i Sverige står inför ungefär samma utmaningar men ska man vara relevant i framtiden så måste man vara kreativ, och hitta på lite andra lösningar än vad man behövt tidigare. Den stora utmaningen har varit att komma tillsammans och jobba mot det här gemensamma målet.

Andra verksamheter kanske ser oss på it-avdelningen som fil- och printgänget och inte alls som några som kan något om digitalisering. Där har vi jobbat mycket med att komma ihop och ta reda på vad som behövs i de olika verksamheterna och vad som är deras stora utmaningar framöver, säger Anders Boustedt, it-strateg på Varbergs kommun.

Vad säger politikerna i Varberg?

– Det man tryckte på kommunstyrelsens arbetsutskott härom morgonen var att vi ska vara tydligare men också samverka med andra. Vi är 290 kommuner i Sverige som ska åt samma håll så det är klart att vi ska hjälpas åt. Och i lilla Halland där vi är sex kommuner och en region så är det självklart att vi kan samarbeta bättre. Det är jätteviktigt för Sveriges framtid att vi samarbetar ännu bättre.

– Det gäller inte bara att titta på vad andra gör bra utan även att vara stolt och bjussa på det man själv gör bra. Jag tror fortfarande väldigt mycket för oss att göra när det kommer till självbetjäning, förstärkt verklighet och smarta digitala assistenter.

Sedan är naturligtvis öppna data fortfarande jätteviktigt, hur kan vi bidra med data som andra kan förädla och förfina? Bredbandsutbyggnad pratar vi fortfarande om. Ska samhället ta fart ordentligt så gäller det att alla har ett riktigt bra bredband.

Nu har ungefär halva tiden gått mellan 2011 och 2025. Vad tror du skillnaderna kommer att vara mellan utmaningarna fram tills nu och från nu fram till 2025?

– Det är jättesvårt att ens veta vad som kommer hända nästa vecka, så det är klart att vi har stuckit ut hakan när vi pekat ut den här riktningen. Men jag tror något som är viktigt för kommuner är faktumet att man har en stor personaltopp där många kommer gå i pension framöver, och hur löser man servicen till invånarna utan att ha den mängden medarbetare som tidigare? Där har digitaliseringen en roll att hjälpa oss i det.

– När vi fick visionen med den kreativa mittpunkten så började vi ställa oss frågan: Vad skulle hända om vi började med målet i sikte? Om vi ska vara den kreativa mittpunkten 2025, var behöver vi då vara 2022 och vad behöver vi ha gjort längs vägen? Så vi började med planeringen i den änden, och det gjorde vi lite för att ställa till det i huvudet för oss själva men också för att hjälpa andra inom kommunen och utanför som leverantörer och partners. Få dem att ställa lite saker på ända, tänka nytt och vara lite mer kreativa.

Det händer så mycket att det är väldigt lätt att titta på vad man har nu och när man inte vet vart man ska kan man gå vilse.

18 oktober 2017 Uppdaterad 26 februari 2019 Reporter Fredrik Adolfsson ledarskap Foto Fredrik Kron, Adobe Stock

Rekommenderad läsning