Självkörande bussar - snart i Sverige

(2)+Navly.JPG

Keolis började för cirka ett halvår sedan att köra självkörande bussar i franska Lyons stadsdel Confluence. Nu satsar transportföretaget på att inom en snar framtid åka dem även i Sverige.

 Genom att bussarna blir självkörande kan vi skapa en on demand-lösning där man åker dörr till dörr. Säg om du tar bussen från ditt hem till pendeltåget, sedan från pendeltåget till destinationen. Skapar vi en sådan perfekt lösning som alla kan dra nytta av så kommer flera att ställa bilen hemma.

Men varför ska självkörande bussar vara bra?

jan jansson 2.jpg

Jan Jansson, affärsområdesdirektör, Keolis.

 Att bussarna är de första fordonen som kommer bli självkörande beror på att de kan köra i egna områden. För att de ska kunna köra bland andra bilar måste bussarna kunna interagera med andra fordon och för att kunna lita på det helt krävs 5G-uppkoppling överallt, säger Jan Jansson, Jan Jansson, affärsområdesdirektör på Keolis Sverige. 

Så det finns en miljöaspekt av det?

 Självkörande bussar kommer att leda till mindre bilar i centrum, renare städer och att framkomligheten totalt sett blir bättre. Köproblematiken kommer bli mindre då vi kan programmera in avstånd mellan fordonen. Och så kommer ju inga självkörande bussar att använda fossila bränslen utan det kommer ju handla om elmotorer och bränslecellsbilar. Kanske att någon lastbil kommer kräva bensin, det får vi se.

I Lyon går bussarna skarpt bland kontorsytor och hotell. Enligt Jan Jansson har det fungerat väldigt bra och de har redan blivit en normal del av området. Än så länge går de dock inte speciellt fort, runt 15 km/h, och det kommer ta en viss tid innan de kör i vanlig fart bland andra fordon. Just nu saknar Keolis rätt att köra bilarna i Sverige på grund av fordonsförordningen, och därför ligger de nu i en process med Transportstyrelsen där de hoppas få bussarna godkända till i höst. 

 Om cirka fem år tror jag att vi ser dem ute på de vägarna i Sverige. Innan det så kommer de att användas på områden som sjukhus eller flygplatser. Från och till Arlandas långtidsparkering känns ju som ett väldigt rimligt exempel på ett ställe där det kan användas snart.

 Man får inte glömma bort att teknikförändringarna går snabbt när de väl kommer. När fler börjar se nyttan och intresset ökar går det väldigt fort, avslutar Jan Jansson. 

4 juli 2017Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Fredrik Kron / Keolis

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng