Fortbildning för framgång i Nordmaling
Smarta digitala lösningar som stödjer alla elever blev vägen framåt för Nordmalings skolor.
Nordmaling är den lilla kommunen som blivit störst på digitalisering. Nu delar Västerbottens bästa skolområde sina erfarenheter med de andra kommunerna i LEDA för skola och lärande.
– Det har varit mycket verkstad hos oss och vi är stolta över det vi åstadkommit. Med LEDA hoppas vi kunna skapa mer systematik och hållbarhet över tid, säger Birgitta Tornberg som är rektor vid Artediskolan, Nordmalings högstadieskola.
Nordmaling är den minsta kommunen bland årets LEDA-deltagare och det innebär speciella utmaningar och möjligheter.
– Som kommun har vi mycket nära till beslut och det har varit en tillgång under digitaliseringsarbetet. Vi arbetar också med helt andra förutsättningar än större kommuner som ofta har utvecklingsavdelningar och andra stödfunktioner som vi inte har. Det ger oss ett annat perspektiv som jag tror är intressant för de andra kommunerna i projektet. Och vi tycker att det är jätteroligt att träffa dem och ta del av deras erfarenheter.
Så blev Nordmaling Västerbottens bästa skolområde
Rektor Birgitta Tornbergs fyra faktorer för framgångsrik digitalisering:
- Se till att alla är med på digitaliseringståget. Fortbildning är ett bra sätt att öka motivationen.
- Våga! Vare sig det handlar om att försöka eller om att fatta beslut under resans gång.
- Respektera varandras kompetensområden för att nå gemensamma mål.
- Inventera vad ni har åstadkommit. Det är lätt att bli hemmablind.
Alla ska med
Men om vi backar bandet till 2009 när verkligheten var betydligt dystrare än i dag för Nordmalings elever, skolpersonal och föräldrar – hur vände kommunen utvecklingen?
– Ett digitaliseringsarbete är en mycket komplex process men jag skulle säga att den viktigaste förutsättningen var att vi redan från början bestämde att all personal skulle vara med på tåget och det var skolledarna som drev arbetet. Resultatet blev ett stort engagemang och en delaktighet som håller i sig. Det i sin tur bidrar till ökad trivsel.
Världen väntar inte
Birgitta Tornberg framhåller att engagemanget delvis är ett resultat av olika utbildningssatsningar.
– Det är ett råd jag vill ge andra; erbjud fortbildning för att visa möjligheterna med digitalisering.
Medarbetarnas engagemang var ett resultat av skolans delakultur, som över tid också utvecklats till att omfatta elevernas föräldrar, bland annat via sociala medier.
Den viktigaste förutsättningen var att vi redan från början bestämde att all personal skulle vara med på tåget.
Birgitta Tornberg, rektor vid Artediskolan, Nordmalings högstadieskola
I LEDA-modellen ingår att inventera vad man tar för givet i dag, som inte var självklarheter för fem år sedan. Birgitta Tornberg berättar att det i dag finns en fungerande infrastruktur med fungerande support och nätverk.
– Vi har hela tiden haft ett bra samarbete med kommunens it-avdelning. Vi har mötts med helt olika kompetens - säkerhet kontra pedagogik - men med en stor ömsesidig respekt och vilja att nå våra mål. Det var inte heller självklart för fem år sedan.
Parallellt med LEDA arbetar Nordmaling för att hålla tempo med utvecklingen. Och då menar man inte enbart inom it-området.
– Vi arbetar för att utveckla vår omvärldsanalys av ny teknik och forskning. Men också av samhällets utveckling. Vilken värld och vilken arbetsmarknad väntar på våra elever? Utvecklingen väntar inte på oss så det gäller att hänga med.
Skola och lärande i LEDA
Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, är tillsammans med Vinnova initiativtagare till programmet LEDA för smartare välfärd som syftar till att öka hastigheten, nyttan och kvaliteten i införandet av digitala lösningar.
De kommuner som deltar inom inriktningen skola och lärande i en digital värld är: Botkyrka kommun, Härryda kommun, Lidingö stad, Linköpings kommun, Malmö stad, Nordmalings kommun, Sollentuna kommun, Stockholms stad, Uddevalla kommun, Umeå kommun och Uppsala kommun.
Läs mer om ämnet: