Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Volvo Cars förbättrar tjänster med containrar

198296_Volvo_s_90_range960x640.jpg

Att använda sig av containrar för sina tjänster blir allt vanligare och några som tidigt hängt på är Volvo Cars som idag använder det för stora delar av sin verksamhet.

– Vi stod mellan att använda fysisk hårdvara för våra applikationsservrar med 800 virtuella servrar eller att använda containrar. Med tanke på overheadkostnaderna valde vi containrar på Red Hats Openshift-plattform, säger Robert Forsström, it-arkitekt på Volvo Cars.

Det första steget var att experimentera med produktionsmiljön genom att lyfta över en befintlig tjänst som funnits i många år till containrar för att lära sig.

– Vi gjorde en del förbättringar längs vägen, men den fungerar precis som tidigare gentemot kunderna. I och med att vi använder Java som är virtualiserat i programmeringsspråket så var det mycket enkelt att lägga in dem men det blev stora förbättringar i infrastrukturen. Miljön blev mycket stabilare och nu kan vi skala upp det från bara Torslanda till att lägga det var som helst i världen, säger Robert Forsström.

Ett jobb en gång

Ett ord han vill trycka på är imutability, det vill säga att man bygger appen en gång och tar det från test till produktion till molnet. Eftersom det är samma image kan man garantera att det är samma miljö för alla användare vilket löser distributionen på ett snyggt sätt, menar Robert Forsström.

– Utmaningen ligger i de kringliggande infrastrukturtjänsterna eftersom containrar kräver att saker är mer dynamiska. De kan också vara lite krångligare att jobba med ur ett utvecklingsperspektiv. Därför rekommenderar vi att man gör utvecklingen i sin vanliga miljö så man slipper extra moment och sedan lyfter in dem i containrar för distributionen, säger Robert Forsström.

Han gör en liknelse med att försöka bygga något på en stor, öppen yta eller en i en låda med väggar, men betonar ändå fördelarna just för paketering och distribution.

– Vi tillåter inte att någon använder sig av egna containrar som de hittat på nätet eftersom vi då aldrig kan garantera att inte innehåller till exempel portscannrar eller liknande. Därför har vi våra standardcontainrar som dessutom är självläkande. Via fördefinierade regler kan plattformen själv hantera problem genom att döda containrarna och spinna upp dem igen, säger Robert Forsström.

Automatiserade flöden snabbar upp

Ett av de stora problemen i gammal apputveckling är att den ofta har bestått av stora monolistiska strukturer som man lagt hundratals manår på att skapa. Den vill man nu bryta upp i småbitar och där tycker Robert Forsström att Openshift är en väldigt bra plattform.

­– Målet är att automatisera allt och vi har kommit väldigt långt på vägen. Vi vill ha processkedjan från beställning till deployment automatiserat, och vi har egentligen bara beställningsflödet kvar. Allt annat är vi redan hemma med.

För den som ska börja med containrar i sin verksamhet finns det två vägar menar Robert Forsström. Det ena är att implementera containrar i ny utveckling och det andra är att ta befintliga tjänster och flytta över till containrar. Det senare har varit en vinnande strategi för Volvo Cars.

– Då vet vi att vi har volymerna och affären för att kunna driva tjänsten. Vi får nöjdare kunder som snabbare får service i en stabilare miljö samtidigt som vi frigör resurser genom automatiseringsspåret som gör att vi kan använda dem till vettigare, mer affärsnära verksamhet.

13 april 2017 Reporter Miguel Guerrero digit Foto Volvo Cars

Rekommenderad läsning

Röda Och Blå Containrar
video
Ett samarbete med Red Hat

Containrar utvecklar Kalmar

19 okt 2020 digit

It-avdelningen hos Region Kalmar län var tidig med att arbeta med containrar och det finns ett stort antal fördelar med ett säkert och agilt arbetssätt. Nu inspireras många andra att gå samma väg.

sveriges-riksdagshus.jpg

Öppen data för Sverige

16 apr 2020 digit

Inför öppenhet som standard, ta bort avgifterna för särskilt värdefulla datamängder och koordinera svensk datapolitik. Det är tre av punkterna som DIGG föreslår att regeringen ska ta ställning till. 

scb-it-branschen.jpg

Mindre it till företag

3 okt 2019 digit

Efter att ha ökat med 90 procent sedan 2009 sjönk företagens kostnader för it med 5,5 procent under 2018. I stället ökade utgifterna för leasing och köp av it-tjänster inom koncernen. Det visar nya siffror från SCB, Statistiska Centralbyrån.

kvinna öppnar kyl i mörkt kök och har en förvånad min.jpg
video

På e-handelns läppar

19 nov 2018 digit

Idag räcker det inte med ett snyggt gränssnitt på sajten. Inom kort är klockan, bilen och kylen enheter där alltmer handel kommer att äga rum. Därför måste vi vänja oss vid att erbjuda unified commerce.

lantmateriet-mixedrealirt-960640.jpg

MR och containrar för Lantmäteriet

15 okt 2018 digit

När Lantmäteriet omvärldsbevakar så är det bland annat Windows Server 2019, mixed reality, containrar och automatisering som är i fokus. Gemensamt för lösningarna är att de ska kunna leda till en ökad effektivisering inom flera olika områden. 

 

tre punkiga tuffa ungdomar på gatan tittar hemlighetsfullt mot kameran.jpg
video

Öppen källkod för jobbsökare

17 sep 2018 digit

Med open source-plattformen jobtechdev.se vill Arbetsförmedlingen hitta ett nytt sätt att samverka med marknaden. Utvecklare kan nu ta del av verktyg för att bygga tjänster för rekryterare och arbetssökande.

fyra-flygande-containrar.jpg
video

Red Hat gör öppet till standard

12 sep 2018 ledarskap

Från outsider till den som driver utvecklingen har Red Hat gjort en mycket speciell resa under sina 12 år. Vd Johan Fredriksson har varit med från början på ett företag där öppen källkod sitter i väggarna och det är kul varje dag.

team-som-paddlar-jattefort.jpg
video

Toppform för Skatteverket

7 sep 2018 digit

För Skatteverket har Red Hat OpenShift inneburit snabbare utvecklingsprocesser och nya samarbeten. Nu står flera delar av verksamheten i kö för att vara med i plattformen.

tjej meckar i produktionen med en volvobil.jpg
video

CEVT bygger för framtiden

11 jun 2018 digit

Geelykoncernens innovationscentrum CEVT, China Euro Vehicle Technology, lever som man lär. Här jobbar it-avdelningen helt agilt för snabb och lösningsorienterad support till Geelys dotterbolag i Europa och USA. Snart samlas alla bolag i Sverige under ett tak byggt för hur vi jobbar 2025.